El compromís social és un valor molt viu en la societat lleidatana. L’esforç de moltes persones i entitats contribueix directament a la transformació social, cultural i cívica de municipis i comarques. L’associacionisme ha estat en el passat i és en el present un dels components de la personalitat del país i ha contribuït a la configuració d’una societat activa, responsable i solidària.
La Diputació de Lleida, conscient que totes aquestes entitats i associacions –sustentades per persones voluntàries que provenen dels camps més diversos– formen part de la realitat que ens envolta, està duent a terme una important acció de govern adreçada a múltiples sectors de població amb necessitats i demandes específiques i diverses.
La Diputació de Lleida destina una part important dels seus recursos a acció cultural i social a tot el territori.
Les comarques de Lleida compten amb una nodrida representació d’entitats pròpies, circumscrites a unes àrees, col·lectius i accions territorials determinades. Actualment, unes 1.200 associacions i entitats de tot l’àmbit territorial de Ponent i el Pirineu desenvolupen múltiples projectes i tots aquests reben suport institucional de la Diputació, perquè l’acció d’aquestes entitats sense ànim de lucre i conformades per voluntariat és de gran suport als municipis i la seva activitat es complementa amb l’acció pròpia de les institucions.
L’última gran consecució en l’àmbit social ha estat la creació de la Taula Assessora del Tercer Sector i Salut, de col·laboració i coordinació de les diverses polítiques socials entre la Diputació de Lleida, la Generalitat de Catalunya i les entitats socials i sanitàries que actuen a les terres de Lleida.
L’Oferta Cultural de l’IEI és un bon exemple de la vitalitat cultural i de lleure d’aquestes terres, però el territori aplega, a més, nombroses organitzacions i col·lectius que treballen en l’àmbit del desenvolupament social, duent a terme iniciatives de caire associatiu, lúdic i social d’índole molt diversa.
Testimonis
Associació Cultural de Raiers de la Noguera Pallaresa. President, Miquel Gordó:
“Entenem que la prioritat actual és l’atenció social, però encara que hagin baixat les subvencions, sort en tenim. En certa manera, són una inversió.”
Associació Cultural Vall de Lord. President, Jaume Adam:
“La Diputació ens va cedir el material resultant d’una exposició que vam fer a l’IEI l’any 2009 i aquesta donació ens va permetre fer realitat el somni d’obrir al públic la col·lecció i tenir un museu de la Vall de Lord al costat dels claustres del monestir de Sant Llorenç de Morunys.”
Federació de Colles de l’Aplec del Caragol. Xavier Pérez, president:
“És la nostra obligació per tal de retornar el suport rebut a la Paeria, la Diputació i la Generalitat.”
Festival de Músiques de les Muntanyes d’Europa. Director artístic, Arnau Obiols:
“No és fàcil que en temps de crisi s’aposti per un esdeveniment cultural que neix nou. Penso que s’ha entès que Trama és una inversió que ha suposat un revulsiu important per a la comarca.”
Orfeó Lleidatà. Director General, Xavier Quinquillà:
“El suport institucional és fonamental per a garantir un accés democràtic a la cultura.”
Patronat de la Passió de Cervera. President, Xavier Cañabate:
“La manera que els cerverins vivim la Passió és un sentiment col·lectiu que s’ha de viure i s’ha de veure. Esperem poder seguir comptant amb les subvencions de la Diputació.”
Teatre de Butxaca. Director, Jaume Jovells:
“Al territori hi ha molts pobles que no poden donar una oferta cultural al llarg de l’any perquè els ajuntaments tenen pocs recursos. D’aquí van néixer els projectes Cua d’Estiu i Mènsula, que sense el suport de la Diputació mai no s’haguessin pogut programar.”
Transsegre Balaguer. Col·laborador en l’organització, Carles Gatnau:
“Podem dir que les institucions es mullen per mostrar el nostre territori.”
Trobada d’Acordionistes del Pirineu. Fundador i director, Artur Blasco:
“La primera Trobada va ser el 1976, però l’origen es remunta a 1965. Ara vénen músics de tot el món. Comptem amb ajuts de moltes institucions, inclosa la Diputació.”