En un estudi elaborat per un equip liderat pels investigadors Fernando Pifarré i Lluís Rosselló, que es publica a la revista ‘Apunts Sports Medicine’ i finançat per la Diputació de Lleida
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn; el diputat de Salut Pública, Albert Bajona; el metge del Centre de Medicina de l’Esport de Lleida, Fernando Pifarré, i el reumatòleg de la direcció clínica de l’aparell locomotor, secció de Reumatologia i Síndromes de Sensibilització Central de l’Hospital Universitari de Santa Maria de Lleida, Lluís Rosselló, han presentat aquest dilluns l’estudi acceptat per a publicació a la revista Apunts Sports Medicine (APUNTS-D-21-00049R1), que ha estat finançat per la Diputació de Lleida i que amb el títol “L’aprofitament d’oxigen com a biomarcador de cribratge per al diagnòstic de la síndrome de la fatiga crònica”, ha demostrat, després de la valoració de diferents variables, que la síndrome de la fatiga crònica ja podria disposar d’una fórmula (un biomarcador) per al seu diagnòstic validat i consistent. A la presentació ha assistit també Joan Antoni Prat, de la Fundació Andròmeda.
Segons es desprèn de les conclusions de l’estudi, i tal com ha explicat Fernando Pifarré, l’ús d’aquest biomarcador de cribratge té un factor predictiu superior al 90%. Així, ha afegit que la clau es troba en el mitocondri de les cèl·lules musculars. Aquest estudi, a més, obre la porta a noves estratègies terapèutiques, ja que l’exercici regulat, controlat i supervisat es mostra com el millor tractament actual per a qui pateix la síndrome de la fatiga crònica.
L’estudi s’ha elaborat gràcies a la col·laboració de diversos investigadors del Centre de Medicina de l’Esport de Lleida; la secció de Reumatologia i Síndromes de Sensibilització Central de l’Hospital Universitari de Santa Maria de Lleida; l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRB), INEFC de Lleida i la Fundació Andròmeda. Concretament han intervingut en el procés, a banda de Pifarré i Rosselló, els professors de l’INEFC Lleida, Raül Hierro, Joan Palmi, Llúcia Bañeres i Antoni Planas.
L’estimació de gent afectada per aquesta malaltia a la demarcació de Lleida seria d’un 2,8%, la qual cosa suposa una població d’unes 4.000 persones, segons ha explicat Lluís Rosselló. En aquest sentit, ha dit que l’estudi es va fer a 22 dones afectades per la síndrome de fatiga crònica i 22 dones sanes.
Joan Talarn ha destacat, durant la seva intervenció, que “aquesta és una de les malalties que ha portat la modernitat”, i que, gràcies a la conjunció d’esforços, s’ha pogut determinar que fent exercici regulat millora l’estat dels pacients.
En l’actualitat, els autors també estant investigant si la fatiga que deixa la síndrome covid persistent té similituds amb la síndrome de la fatiga crònica, així com si l’origen d’aquesta síndrome podria tenir un caràcter víric.
Lleida, 4 d’abril de 2022
Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat