Tauletes digitals per millorar l’atenció domiciliària dels pacients crònics

ORIlliurament_joan_rene_tauletes_digitals_001_vr_editora_2_6264_0_1

En el marc del projecte de millora dels Sistemes i Tecnologies de la Informació i del Coneixement (SITC) a l’Atenció Primària de Salut de Lleida que la corporació ha finançat amb un import de 386.668 euros

Aquesta millora permetrà l’accés a la història clínica dels pacients des de qualsevol punt, l’enviament d’imatges i radiografies de millor qualitat a l’especialista amb l’objectiu de donar una atenció sanitària de més intensitat en el propi domicili

La Diputació de Lleida ha lliurat aquest dimarts una dotzena de tauletes digitals a diferents Àrees Bàsiques de Salut (ABS) que disposen de programes d’Atenció Domiciliària. L’acte ha comptat amb la participació del director dels Serveis Territorials de Salut a Lleida, Josep Pifarré, i el diputat provincial, Antoni Ponz.

Aquests dispositius portaran integrada la història clínica electrònica dels pacients, de forma que els sanitaris disposaran de tota la informació del seguiment clínic referent al pacient, així com per captar qualsevol imatge de lesions que pugui presentar.

Aquest model de treball domiciliari està dirigit principalment a aquells pacients amb diverses malalties cròniques que tenen dificultat o incapacitat per desplaçar-se al centre. Això implica una gestió del cas i un model d’atenció integrant tots els recursos a escala territorial.

El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, ha explicat que “és una millora posada a l’abast dels professionals de la salut que mereixen i requereixen tenir les màximes tecnologies per donar servei als pacients, especialment en entorns rurals”.

El director dels Serveis Territorials de Salut a Lleida, Josep Pifarré, ha indicat que la introducció de les noves tecnologies repercuteix en una millor atenció als pacients al seu propi domicili i ha destacat la complicitat absoluta entre la Diputació de Lleida i el Departament de Salut per portar a terme projectes d’aquestes característiques.

L’objectiu és donar una atenció sanitària de més intensitat en el propi domicili, entorn de més confort per als usuaris. La directora adjunta d’Atenció Primària a Lleida, Àngels Costa, ha explicat que el programa d’atenció domiciliària atén actualment uns 3.200 pacients a la regió sanitària de Lleida (àmbit de Ponent) i amb aquesta tecnologia el que s’aconsegueix és “traslladar tota la informació que tenim a la consulta al domicili del pacient amb un accés ràpid, àgil i immediat”.

Les dotze tabletes s’han lliurat a les ABS de les Borges Blanques, Cervera, Artesa de Segre, Tàrrega, Almacelles, el Pla d’Urgell, la Bordeta, Ciutat Jardí, Almenar, Agramunt i Balaguer, així com a l’Equip de Suport a Domicili (ESAD).

El lliurament d’aquests dispositius es fa en el marc del projecte de millora dels Sistemes i Tecnologies de la Informació i del Coneixement (SITC) a l’Atenció Primària de Salut de Lleida que la corporació ha finançat amb un import de 386.668 euros i que suposa la incorporació de diferent maquinari que inclou tauletes digitals, ordinadors, impressores i càmeres digitals.

Característiques del projecte

Mitjançant aquest projecte, l’àmbit de l’Atenció Primària pretén optimitzar les noves tecnologies, ampliar els nivells de transparència, millorar la xarxa d’informació compartida i l’avaluació dels diagnòstics, així com aconseguir un sistema integrat més resolutiu des dels primers nivells d’atenció.

Això es tradueix en diferents avanços en l’atenció al pacient, com la celeritat en el diagnòstic i la garantia de la continuïtat assistencial, ja que la millora de la comunicació telemàtica farà possible que professionals de diferents àmbits assistencials (atenció primària, especialitzada o hospitalària) accedeixin en temps real a tota la informació que el pacient té a la seva històrica clínica.

També suposarà una reducció del temps d’espera i dels desplaçaments dels pacients, ja que els professionals d’Atenció Primària podran fer teleconsultes als especialistes hospitalaris mitjançant l’enviament d’imatges (ja siguin radiografies, ecografies o fotografies de les lesions).

L’Atenció Domiciliària es reforçarà també amb nous sistemes de comunicació per tal que els metges puguin accedir a la història clínica del pacient des del domicili del malalt i així consultar qualsevol dubte amb els especialistes dels CAP o dels hospitals de referència.

Aquestes millores en l’atenció sanitària fan necessària la incorporació de nou maquinari.

Concretament, els 386.668 euros aportats per la Diputació de Lleida financen el cost de la renovació del maquinari obsolet a 104 Centres d’Atenció Primària d’una vintena d’Àrees Bàsiques de Salut de la regió sanitària de Lleida. Això suposa la substitució de 235 ordinadors i 53 impressores.

Es dotarà amb una tauleta digital els Equips d’Atenció Primària que disposen de programes d’Atenció Domiciliària. El projecte també contempla l’adquisició de 19 càmeres digitals amb connectivitat Bluethoot i Wifi per agilitzar-ne el procés de captura i transmissió de la imatge des dels CAP a l’especialista en Dermatologia i la dotació d’11 centres amb un canó projector per garantir la connectivitat amb la imatge digital i millorar la difusió i transmissió de dades.

Lleida, 18 de març de 2014

Per a més informació: 
Telèfons de contacte: 973.70.41.25
Cap de l’Àrea de Comunicació, Maricel Pujol
premsa@diputaciolleida.cat

Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.70.41.17
premsa@diputaciolleida.cat