Ho ha dit durant l’acte de lliurament dels guardons, celebrat aquest vespre a la nau central de la Seu Vella de Lleida
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha dit avui que els Premis Literaris que convoquen conjuntament l’Ajuntament i la Diputació a través de l’Institut d’Estudis Ilerdencs han de servir com a incentiu per als creadors actuals però sobretot perquè tot el conjunt d’obra de Màrius Torres i de Josep Vallverdú creixi en lectors i sigui objecte d’estudi acadèmic, com a escriptors de referència que són dins la literatura catalana.
Talarn ho ha dit durant d’acte de lliurament dels Premis literaris 2025, que s’ha celebrat a la nau central de la Seu Vella i que ha distingit com a guanyadors Joan Carles González i Pujalte, amb ‘Tríptic de George Dyer’ (30è Premi de poesia Màrius Torres), i Rafel Jaume i Venys, amb ‘L’algorisme d’Orfeu. Música, ètica i intel·ligència artificial’ (42è Premi d’assaig Josep Vallverdú).
A més de Joan Talarn, a l’acte hi han intervingut l’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, i el director de la Institució de les Lletres Catalanes, Eduard Escoffet. També hi ha assistit el diputat Fermí Masot.
Joan Talarn ha començat el seu parlament felicitant els guanyadors d’uns premis corroboren, “una vegada més, el compromís de la ciutat i les terres de Lleida amb la cultura catalana i, en aquest cas concret, amb la seva tradició literària”, i que, més enllà de donar continuïtat a una convocatòria literària que va començar 42 anys enrere, “representen una cita cultural de referència dins del país, adreçada al conjunt dels Països Catalans, des dels autors fins als lectors, passant pels traductors, editors i llibreters”.
El president ha estat l’encarregat de lliurar a Joan Carles González la Libertinella que l’acredita com a guanyador del Premi de poesia Màrius Torres, i ho ha aprofitat per destacar que “des de la Diputació ens hem abocat en un projecte encapçalat per la Càtedra Màrius Torres de la Universitat de Lleida (amb el suport de l’Institut d’Estudis Ilerdencs i la Paeria), d’edició de l’obra completa” del poeta, una iniciativa “necessària, que calia fer, per donar a conèixer amb més profunditat la vida i l’obra del poeta i per situar-lo al lloc que li correspon en la literatura catalana del segle XX”.
És per això que ha remarcat que els premis que s’han lliurat avui són, evidentment, un incentiu per als guardonats, però també “han de servir, sobretot, perquè tot el conjunt d’obra de Màrius Torres i de Josep Vallverdú creixi en lectors i no deixi d’ésser motiu d’estudi acadèmic”, com a escriptors de referència que són de la literatura que s’expressa en llengua catalana. Joan Talarn ha acabat agraint als membres dels jurats, als editors i als llibreters que completin la cadena que fa arribar les obres guardonades als lectors.
L’acte d’avui ha acabat amb la proposta escènica ‘Màrius Torres, el poeta que tocava el piano / Ricard Viñes, el pianista que escrivia versos’, amb motiu de les 30 edicions del Premi de poesia Màrius Torres i dels 150 anys del naixement de Ricard Viñes. La idea, guió i direcció ha estat de Rosa Mesalles i ha comptat amb les interpretacions dels actors Enric Majó, Aida Flix i Rosa Monrous, i amb la música del Duo Viñes (Marta Castelló i Enric Prió, pianos) i Júlia Cruz (cantant). A més, i també amb motiu de la 30a edició del Premi Màrius Torres, els assistents a l’acte han estat obsequiats amb una publicació commemorativa de les 30 edicions del Premi Màrius Torres on han participat els i les poetes guanyadors del guardó fins al moment (1996-2025).
Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat

