Aquest municipi ha adquirit 40 rellotges ‘Seniordomo’, amb un servei de 18 mesos, a través d’un ajut dels plans de subvenció de Salut de la Diputació de Lleida
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, i l’alcaldessa d’Aitona, Rosa Pujol, han participat aquest dimecres a l’acte de presentació del programa de rellotges de teleassistència, Seniordomo, que ha tingut lloc al Centre Municipal de Serveis d’Aitona. L’acte ha comptat també amb l’assistència del representant de l’empresa Seniordomo, Àngel Puertas, i dels regidors Eusebi Valera i Gaietà Capell.
Seniordomo és un servei de teleassistència avançada basat en un rellotge que funciona de forma autònoma amb la seva pròpia targeta de veu i dades. És un dispositiu de protecció les 24 hores a qualsevol lloc i que connecta la persona que el porta amb el seu entorn proper.
L’Ajuntament d’Aitona ha adquirit 40 rellotges, amb un servei de 18 mesos, a través d’una subvenció dels plans de subvenció de l’Àrea de Salut de la Diputació de Lleida. Es tracta del primer ajuntament de Catalunya que adquireix aquest servei.
El sistema és capaç de detectar caigudes, inactivitat inusual, pols anòmal, desorientació en persones amb deteriorament o Alzheimer, etc. i una de les seves innovacions principals és que el sistema està essent monitorat les 24 h per un robot software que analitza cada dia prop de 2 milions de registres de tots els usuaris actualment i detecta situacions de risc. Davant d’una alarma, el sistema està completament automatitzat i activa un protocol de trucada als familiars, on localitza el primer familiar disponible en menys de 24 segons de mitjana i permet que parlin amb el seu familiar a través del rellotge amb mans lliures.
És un model de teleassistència inclusiu on participa la família i que trenca amb la bretxa digital perquè és molt fàcil de fer servir i el porten persones des dels 60 anys fins a altres de més dependents, de 100 anys.
Tot això, a més, a un preu molt competitiu per les administracions, que poden aportar al ciutadà un model de teleassistència avançada innovador, assequible i de valor per a les famílies, les 24 h i a qualsevol lloc.
Joan Talarn ha destacat, durant la seva intervenció, que es tracta “d’un servei que busca la millora de la qualitat de vida de les persones grans, així com aportar als seus familiars la garantia de la tranquil·litat que estan pràcticament monitorats les 24 hores del dia”.
També ha posat en valor la utilitat social dels plans de subvencions de la Diputació, “ja que moltes vegades ens quedem només en els números. En aquest cas, una part del Pla de Salut ha servit perquè l’Ajuntament d’Aitona atorgui aquesta garantia de benestar per a 40 de les seves famílies”.
Per la seva banda, Rosa Pujol ha destacat la importància d’un servei com aquest “que permet que aquelles persones que no tenen la família al seu costat, ho puguin fer a través d’aquesta tecnologia i ho facin en pocs segons. De fet, quan es lleven, el rellotge ja els marca l’inici de l’activitat, els passos que fan durant el dia, els llocs on han estat, la seva geolocalització i els pols, de manera que es pot fer el seguiment del familiar de forma molt acurada i de forma instantània”.
El model actual de teleassistència a Espanya està basat en tecnologies que no s’han adaptat a les noves necessitats de la població, el tradicional botó vermell / penjoll, que és dels anys 90, no permet donar resposta al repte actual de l’envelliment, on la tendència és estar a casa el màxim de temps possible i no hi ha prou recursos humans i econòmics per absorbir la demanda i les necessitats actuals.
La demanda de teleassistència va en augment i calen nous models en què la sostenibilitat social i econòmica sigui possible. Això vol dir que hem de ser capaços d’introduir tecnologia per oferir un millor servei, alhora que es pugui oferir un servei de valor a més ciutadans. El model de teleassistència que s’implanta a Aitona va més enllà que un botó d’ajuda: detecta situacions de risc i, a més, permet que la família sigui partícip de l’atenció a través d’una app. Aquest model de teleassistència és pioner en l’àmbit públic tant a Espanya com a Europa, ja que tota l’atenció i monitoratge del que passa dins i fora de casa estan completament automatitzats, sense la necessitat que hi hagi un equip 24 hores intercedint en l’atenció de l’emergència, fent molt més sostenible el model i permetent abraçar una part més gran de la població amb un servei de valor per a les famílies.
Actualment, la tecnologia ja la fan servir 1.500 famílies per tot l’Estat espanyol, i la seva expansió està essent molt ràpida.
Lleida, 19 d’octubre de 2022
Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat