Presentació d’Embogeix, el festival de cultura popular en l’àmbit rural a les Garrigues  

Embogeix1

Embogeix2

Embogeix3

Se celebrarà a l’Espluga Calba, Vinaixa i Juncosa els dies 15, 23 i 29 de novembre, respectivament, sota l’organització del Consell Comarcal de les Garrigues i el Patronat del Corpus de Lleida

El vicepresident de la Diputació de Lleida, Agustí Jiménez; el president del Consell Comarcal de les Garrigues, Antoni Villas, i el president del Patronat del Corpus de Lleida, Enric Figueres, acompanyats de representants dels municipis participants, han presentat aquest dimarts ‘Embogeix’, el festival rural de cultura popular de les Garrigues, que se celebrarà a l’Espluga Calba, Vinaixa i Juncosa, els dies 15, 23 i 29 de novembre, respectivament, sota l’organització del Consell Comarcal de les Garrigues i el Patronat del Corpus de Lleida.

La iniciativa aglutinarà art floral, cultura popular, arts escèniques i música tradicional en cadascun dels municipis. Així, en els tres pobles es farà un taller per ensenyar als veïns la confecció de catifes de flors, amb el patronat del Corpus com a guia de l’activitat i tindrà, com a denominador comú, la representació d’un element simbòlic de cada municipi.

En els casos de l’Espluga Calba, Vinaixa i Juncosa, organitzaran cercaviles de gegants i capgrossos en què participaran les colles locals, com els Butanyecos de Vinaixa o els Gegants i Grallers de l’Espluga Calba. A més, s’espera la participació d’altres colles geganteres de les Garrigues, així com de la colla del Grup Cultural Garrigues, entitat que porta la direcció tècnica del festival.

El vicepresident Agustí Jiménez ha felicitat els municipis, el consell comarcal i l’organització del festival per la iniciativa i ha destacat que, des de la Diputació de Lleida, sempre es donarà suport a projectes com aquest, “que dinamitzen el territori, enforteixen el sentiment de pertinença i generen activitat econòmica i social a les nostres comarques. La cultura, i en especial la cultura popular, és una eina potentíssima de cohesió i d’identitat, i a les Garrigues ho continueu demostrant”.

El president del Consell Comarcal ha explicat que, amb la creació d’aquest festival, es vol preservar la tradició i cultura garriguenques. “Preservar la cultura popular vol dir preservar el territori, preservar la llengua, les nostres tradicions i el món rural”. A més, ha agraït als tres municipis que volguessin tirar endavant aquesta iniciativa, que comptarà amb activitats per a tota la família, durant tres caps de setmana.

Finalment, el president del Patronat del Corpus,  Enric Figueres, ha explicat que el festival Embogeix és una oportunitat també per donar a conèixer les catifes de flors de Lleida. “Les catifes de flors de Lleida estaran l’any vinent nominades a ser patrimoni immaterial de la humanitat per part de la UNESCO; per tant, aquest festival és també una oportunitat perquè els municipis coneguin aquesta tradició, la història que hi ha al darrere, les vegin i les aprenguin a fer”.

A  cada municipi, i gràcies a l’acord amb el departament de Responsabilitat Social Corporativa de bonÀrea, hi haurà un refrigeri. A l’Espluga i Juncosa es materialitzarà en forma de berenar popular i a Vinaixa, en celebrar-se durant el matí, s’ha programat un vermut musical amb Alverd Oliva.

Per complementar les activitats, hi haurà presència de les arts escèniques amb espectacles de màgia i pallassos, i la participació de Màgic Duo i Puffi & Didí. El cantautor Samuel Arderiu, el trobador de l’Empordà, clourà amb un concert els actes de l’Espluga i Juncosa de les Garrigues. Precisament, en aquest municipi, l’Embogeix coincidirà amb la Fira de l’Oli.

Està previst que, en posteriors edicions, el festival passi per tres pobles més de la comarca de les Garrigues.

Programació:

15 de novembre, a l’Espluga Calba:

  • 30 hores: Taller d’art de les catifes de flors
  • 00 hores: Cercavila pels carrers del poble
  • 00 hores: Berenar popular
  • 30 hores: Espectacle màgic Duo ‘Entre Dos’
  • 00 hores: Concert de Samuel Arderiu

23 de novembre, a Vinaixa:

  • 00 hores: Taller d’art de les catifes de flors
  • 00 hores: Cercavila pels carrers del poble
  • 00 hores: Clowns Puffy & Didí amb ‘Skala Kadabra’
  • 30 hores: Vermut musical amb Alverd Oliva

29 de novembre, a Juncosa:

  • 00 hores: Taller d’art de les catifes de flors
  • 00 hores: Cercavila pels carrers del poble
  • 00 hores: Berenar popular
  • 30 hores: Espectacle màgic Duo ‘Màgia i Humor’
  • 00 hores: Concert de Samuel Arderiu

Lleida, 11 de novembre de 2025

Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat