Presentació del projecte “Territori de Masies: Turisme i cultura al sud del Solsonès”

ORIterra_de_masies_021_editora_2_4938_0_1

El vicepresident del Patronat de Turisme, Gerard Sabarich, ha presidit aquesta tarda la presentació de les diferents actuacions que han culminat la primera fase del projecte “Territori de Masies: turisme i cultura al sud del Solsonès”. L’acte, que ha tingut lloc a la sala d’actes de la Diputació de Lleida, ha anat a cura de Mariona Martín, regidora de Pinell de Solsonès, en representació de l’Agrupació Voluntària de Municipis del Sud del Solsonès; Marina Vilaseca, coordinadora del projecte ACTUA i membre de l’Arada, Creativitat Social, i Jordi Padró, membre de la consultora STOA, que ha fet la introducció del concepte interpretatiu a partir dels eixos temàtics de la Catalunya Vella, el barroc rural i el carlisme. L’economista Ramon Morell ha pronunciat la ponència marc amb el títol “El desenvolupament rural local: una nova manera d’anàlisi i cohesió territorial”.

“Territori de Masies” neix amb la pretensió de dinamitzar i promocionar el territori i la cultura del sud del Solsonès a partir del treball en xarxa entre entitats culturals, iniciatives de turisme, d’hostaleria, agricultors/ramaders de productes locals i/o de qualitat i totes les persones interessades.

L’objectiu del projecte és la consolidació del sector turístic a la zona meridional del Solsonès, en un context adaptat al turisme familiar i cultural de proximitat. Amb aquesta ordenació es pretén consolidar una identitat i una marca comuna per a tot el territori, coherent amb la del Solsonès i la Catalunya Central a partir del desenvolupament del recurs del carlisme, el barroc rural i de la Catalunya Vella (relacionada amb la ruta nacional del Pirineu Comtal). En una segona fase i de manera secundària es desenvoluparan altres recursos tangibles i intangibles del territori.

La primera fase del projecte “Territori de Masies” que s’ha presentat avui a la Diputació de Lleida ha culminat amb les actuacions següents:

1.- L’ordenació i la difusió del web “Territori de Masies” com a centre de recursos turístics i culturals del sud del Solsonès.

2.- La instal·lació de plafons interpretatius del sud del Solsonès a partir de la Catalunya Vella, el barroc i el carlisme, incorporant-hi les noves tecnologies de la informació i de la comunicació i en especial el codi QR (Quick Response Barcode) per vincular els plafons al web i dotar els continguts temàtics del dinamisme i la flexibilitat necessaris.

3.- La creació d’una xarxa d’uns 40 establiments i empreses adherits al projecte “Territori de Masies”.

El vicepresident del Patronat de Turisme, Gerard Sabarich, ha lloat el model amb què s’ha creat aquest producte turístic basat en metodologies participatives i de treball en xarxa a partir de les necessitats i les propostes de la població, i a les quals posteriorment s’hi han sumat les administracions, les entitats i les empreses. En aquest mateix sentit ha volgut subratllat la importància que ha tingut per a l’èxit del projecte el treball que han estat fent de manera conjunta tot el sector públic i privat vinculat amb aquesta iniciativa.

Sabarich ha assenyalat que “Territori de Masies s’emmarca dins dels paràmetres de turisme de sostenibilitat, vinculat amb el turisme cultural i amb el turisme identitari per mostrar-se original i diferent” i ha afegit que “cal saber transmetre aquells valors, aquelles singularitats i aquells atractius turístics que nomes són aquí i que no es poden trobar enlloc més”.

El Patronat de Turisme ha participat en el projecte “Territori de Masies” amb una subvenció de 10.000 €. A partir d’ara, segons ha dit Gerard Sabarich, es continuarà donant suport i col·laborant en la seva promoció per mitjà dels diferents mecanismes de què disposa el mateix Patronat de Turisme, entre els quals destaca tot allò que fa referència a les noves tecnologies.

El projecte “Territori de Masies” va néixer impulsat des de la societat civil, amb un procés participatiu i de treball en xarxa anomenat ACTUA i coordinat per l’Associació l’Arada que es va iniciar l’any 2007 i en el qual estan involucrades les associacions culturals de la zona, l’associació Turisme Rural del Solsonès, diferents entitats professionals, associacions de propietaris forestals i els ajuntaments de Pinós, la Molsosa, Pinell del Solsonès, Riner, Clariana de Cardener i Llobera. Des del gener del 2009, entitats i empreses interessades es reuneixen en convocatòries obertes per concretar objectius i mobilitzar-ne els recursos necessaris. En l’actualitat el grup de treball és format per unes 60 persones que pertanyen a més de 30 entitats i ens locals i prop de 40 empreses relacionades amb el turisme o el producte local.

Un cop acabada la presentació institucional ha tingut lloc una degustació de productes locals de “Territori de Masies”.

Lleida, 26 d’octubre de 2011

Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat