S’hi aplegaran representants d’institucions europees, del Govern espanyol, del Govern Català, Navarrès i Basc i també d’autoritats portuàriesJoan Reñé ha presentat avui la jornada juntament amb el president de FERRMED, Joan Amorós
El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, i el president de FERRMED, Joan Amorós, han presentat avui, en roda de premsa celebrada a la Diputació, la Jornada FERRMED Lleida 2017, que tindrà lloc el dijous 30 de març al Palau de Congressos La Llotja de Lleida i que durà per títol “L’Eix de l’Ebre, nexe d’unió entre els corredors Mediterrani i Atlàntic”.
L’objectiu d’aquesta jornada és crear un espai de debat per posar en valor les sinergies que es poden derivar d’una bona interconnexió entre els Corredors Mediterrani i Atlàntic i l’Eix de l’Ebre per al desenvolupament socioeconòmic d’una àrea que concentra la major part de l’activitat industrial i logística de l’Estat espanyol, a la vegada que reivindicar el paper de Lleida como a nucli de comunicacions i nexe d’unió entre aquests corredors, així com les seves potencialitats logístiques davant aquest tràfic terrestre de mercaderies.
En la seva intervenció, Joan Reñé ha destacat que la celebració de la jornada respon a l’aposta que es fa des de la Diputació per tal que “Lleida sigui protagonista en tot el treball que s’està fent per aquest Corredor que no avança a la velocitat que desitjaríem i del qual en defensem des de fa anys la seva viabilitat i la seva necessitat”. És en aquesta condició de “node de comunicacions molt important” dins l’Eix de l’Ebre que Reñé vol que, a través d’aquesta jornada, Lleida es reivindiqui com a “nucli d’unió entre els Corredors Mediterrani i Atlàntic”, posant en valor aquest paper i adquirint “el protagonisme que es mereix”.
Per la seva part, Joan Amorós ha subratllat que “Lleida es mereix una atenció especial i ocupar un lloc preferent en l’Eix de l’Ebre”, un paper que es materialitzarà mitjançant aquesta jornada i que s’expressarà en la presentació de l’anomenada ‘Declaració de Lleida’, un document que es farà arribar als diferents governs i a les altes instàncies europees on s’exposaran les actuacions necessàries que cal dur a terme a nivell ferroviari per tal que l’Eix de l’Ebre esdevingui encara més un dels motors de l’economia del continent.
En aquest sentit, Amorós s’ha referit a actuacions concretes, com ara adoptar, a curt termini, l’ample de via europeu en la línia Tarragona-Lleida (i la seva prolongació cap a Saragossa); l’adaptació de la terminal de Vilanoveta de Lleida i la potenciació en general de totes les terminals; i la remodelació i l’adopció de l’ample de via internacional de la línia Lleida-Manresa; i a mig i llarg termini, la construcció de la línia Lleida-Tortosa; i la construcció de les línies d’AVE Bilbao-Saragossa i València-Tarragona, entre d’altres intervencions.
La Jornada FERRMED comptarà amb especialistes i responsables de les principals terminals logístiques dels eixos Mediterrani i Atlàntic, així com dels ports situats al Mediterrani i el Cantàbric. Hi assistiran també diferents representants dels Governs espanyol i autonòmics, l’eurodiputat Ramon Tremosa i Pawel Stelmaszczyk, de la Comissió Europea. Es tractaran temes que abastaran tot el ventall d’elements relacionats amb l’Eix de l’Ebre i les comunicacions i el transport, com ara el tràfic potencial de ferrocarril que hi ha i les zones logístiques i industrials del sector Santander-Bilbao-Barcelona-València, entre d’altres. En aquest sentit, es presentarà l’estudi ‘Lleida plataforma logística’, on es posaran de relleu les possibilitats de la capital del Segrià dins aquest entramat.
L’acte d’obertura de la jornada se celebrarà a les 9 del matí i comptarà amb la presència dels esmentats Joan Reñé i Joan Amorós; de Manuel Ayerdi, vicepresident de Desenvolupament Econòmic del Govern de Navarra; Carlos Cuevas, conseller de Foment i Política Territorial del Govern de la Rioja; Antonio Aiz, viceconseller de Transports del Govern Basc; i Joan Simó, president de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Lleida.
La primera ponència de la jornada anirà a càrrec de Cristian Bardají, de la Cambra de Comerç i Indústria de Barcelona, i tractarà sobre ‘Volum de tràfic ferroviari existent i potencial’.
Posteriorment se celebrarà la taula rodona ‘Zones logístiques i industrials i terminals multimodals de l’eix’, moderada per Josep Maria Rovira, secretari general de FERRMED, i en què hi intervindran representants de les terminals i zones logístiques de Catalunya, la Comunitat Valenciana, d’Aragó, Navarra, la Rioja i el País Basc, entre els que hi figura Isidre Gavín, director general de CIMALSA.
A continuació, es presentarà l’estudi ‘Lleida plataforma logística’, a càrrec de Lluís Inglada, de l’Institut Cerdà.
La següent taula rodona tractarà sobre ‘Complementarietat dels fronts portuaris Mediterrani i Cantàbric i la seva vinculació amb l’Eix’, una taula moderada per Josep Ramon París, secretari general de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Lleida, on hi intervindran com a ponents representants de les autoritats portuàries de Barcelona, Tarragona, Castelló, Bilbao i Pasaia.
Més tard hi haurà una nova ponència, en aquest cas a càrrec de Josep Maria Sisó, emprenedor i investigador ferroviari, Projecte AFTP, que parlarà sobre ‘Actuacions necessàries a la xarxa ferroviària de l’Eix de l’Ebre’. Aquesta ponència donarà pas a la presentació de la ‘Declaració FERRMED-LLEIDA 2017’ i de ‘FERRMED remarks to the second work plan of the Mediterranean Corridor, a càrrec de Joan Amorós, president de FERRMED.
La cloenda de la jornada comptarà amb la presència de Joan Reñé, president de la Diputació de Lleida; Àngel Ros, paer en cap de la Paeria de Lleida; Julio Gómez Pomar, secretari d’Estat d’Infraestructures, Transport i Habitatge del Ministeri de Foment; Josep Rull, conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya; Pawel Stelmaszczyk, de DG MOVE de la Comissió Europea; i Federico Félix, vicepresident primer de FERRMED per a Espanya i president de la Fundación ProAVE.
Lleida, 22 de març de 2017
Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat