L’Estat es compromet a obrir en un any el nou accés a l’AP-2 a Castelldans proposat per la Diputació de Lleida

REUNIÓ TRANSPORTS-1

REUNIÓ TRANSPORTS-2

REUNIÓ TRANSPORTS-3

REUNIÓ TRANSPORTS-4

Estat, Generalitat i Diputació creen una taula de treball per analitzar la viabilitat final dels cinc enllaços proposats per l’ens provincial

Joan Talarn destaca la capacitat de la Diputació de fer seure en una taula Estat i Generalitat per posar en comú la millora de la mobilitat a Ponent 

El Ministeri de Transports s’ha compromès a obrir en el termini d’un any el nou accés a l’AP-2 a Castelldans, tot seguint un proposta de la Diputació de Lleida en base a un projecte redactat pels seus Serveis Tècnics per crear cinc nous accessos a l’AP-2 a les comarques del Segrià i les Garrigues.

Així s’ha anunciat aquest dimecres un cop finalitzada la reunió de treball que el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha mantingut amb el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores, per tal de tractar aquest tema.

Al marge de Talarn i Flores, a la reunió hi han assistit, per part de la Diputació de Lleida, el diputat Marc Baró i el director de Serveis Tècnics, Joan Albert Mas; per part de l’Estat, el subdelegat del Govern de l’Estat a Lleida, José Crespín, el cap de la Demarcació de Carreteres de l’Estat a Catalunya, Vicenç Vilanova, i el cap de la Demarcació de Carreteres de l’Estat a Lleida, Juan Antonio Romero; mentre que per la Generalitat hi eren presents el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, i Maria Dolors Tella, directora dels serveis territorials de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat a Lleida.

A la conclusió, Joan Talarn ha valorat positivament el paper de la Diputació de Lleida com a institució central pel que fa al territori de Lleida, el Pirineu i l’Aran, una posició que avui s’ha vist refermada amb la possibilitat d’haver pogut parlar amb el Govern de l’Estat i amb el de la Generalitat, i “crear un grup de treball a partir d’una visió de territori que era important que nosaltres poguéssim aportar”, un fet que ha suposat donar “un pas molt important”, perquè suposa que les decisions que s’hagin de prendre en el futur sempre es prendran “d’acord i en consens amb el territori”.

El president també ha remarcat que els acords assolits suposen un pas endavant no només per la mobilitat, sinó “també per la sostenibilitat i per molts altres aspectes que són molt importants per als habitants del Segrià i de les Garrigues i per les seves empreses i el progrés econòmic del territori”.

Per la seva part, Xavier Flores ha destacat que s’estan creant diferents grups de treball amb agents del territori per implementar mesures com la que s’ha anunciat avui, i que suposa no només la creació d’un nou accés, sinó la reestructuració de tota la zona a través d’una rotonda. En qualsevol cas, es tracta d’un enllaç a Castelldans que s’ha d’impulsar “de manera immediata”, motiu pel qual ja es procedirà a la redacció d’un projecte que “tindrà un cost d’uns 5,6 milions d’euros i que pot arribar a servir al dia a uns 5.000 vehicles”.

Pel que fa a l’enllaç d’Artesa de Lleida, Flores ha dit que cal acabar d’estudiar el tema, perquè està en una zona protegida mediambientalment, i sobre altres possibles punts, com poden ser al voltant de Sudanell i de Seròs, cal acabar d’analitzar la seva funcionalitat, tenint en compte aspectes com ara la proximitat respecta a altres enllaços. En aquest mateix punt es trobaria la possible modificació de l’enllaç existent a Soses, com també alguns aspectes referents a la N-240 i la seva possible millora, temes que es tractarien en futures reunions. Joan Talarn també s’hi ha referit tot dient que valoren molt positivament el fet que es continuarà treballant en la resta de propostes fetes des de la Diputació.

El projecte que ha estat posat sobre la taula de l’última Comissió Bilateral Generalitat-Estat va ser defensat la setmana passada pel president Talarn davant la Comissió de Polítiques Digitals i Territori del Parlament de Catalunya com un projecte de país que pot obrir nous escenaris per al desenvolupament econòmic, turístic, agroalimentari i industrial a la plana de Lleida.

Talarn ha recordat que la proposta suposaria obrir quatre nous accessos i modificar-ne un a l’actual traçat de l’AP-2, la via de trànsit rodat d’alta capacitat que des de l’1 de setembre de 2021 va passar a ser gratuïta. D’aquesta manera es milloraria i es facilitaria la connexió directa a 24 municipis del Segrià i les Garrigues dels 49 de l’àrea d’influència de l’autopista. Aprofitant les vies principals que són creuades per l’AP2, amb aquesta proposta els municipis, que sumen un cens de població de més de 182.000 habitants, disposaran d’una via d’accés a l’autopista més directa i propera, passant de les cinc actuals a nou. Els nous punts d’accés que es proposen són a Seròs, Sudanell, Artesa de Lleida i Castelldans, i es formula una readaptació a l’actual enllaç de Soses, amb un pressupost estimat global d’uns 12 milions d’euros.

En l’actualitat, els cinc accessos de l’AP-2 al llarg dels 59 quilòmetres de recorregut a les comarques del Segrià i les Garrigues (Fraga, Soses, Albatàrrec, les Borges Blanques i l’Albi) connecten amb 49 municipis, amb una distància mitjana de 12 quilometres entre enllaços. L’A-2 disposa de 24 accessos en els 64 quilòmetres entre Tàrrega i Seròs, amb una distància mitjana de menys de 3 quilòmetres per enllaç. Igualment, l’AP-7 entre Barcelona i Girona té una sortida cada 5 quilòmetres de mitjana, i a Girona cada 7 quilòmetres, segons un estudi de la Cambra de Comerç i la Diputació de Girona. Equiparar aquestes ràtios de capil·laritat d’una via d’alta capacitat amb els municipis del territori és una altra de les conseqüències de la proposta de la Diputació.

Segons la proposta dissenyada per la Diputació de Lleida, als cinc accessos actuals de l’AP-2 s’hi podrien sumar quatre de nous a Fraga/Seròs, Sudanell, Artesa de Lleida i Castelldans. Aquests nous accessos es preveuen aprofitant els passos existents que creuen l’autopista i quedaria pendent de completar la construcció del pertinent nus viari en forma de diamant:

  • L’accés de Fraga/Seròs, a 3 quilòmetres de l’actual de Fraga, enllaçaria amb la carretera de l’Estat A-242 i la de la Generalitat C-45 amb connexió més directa als municipis d’Almatret, la Granja d’Escarp, Llardecans, Massalcoreig, Maials i Seròs.
  • L’accés de Sudanell enllaçaria amb la carretera de la Diputació C-230a amb connexió directa als municipis de Sarroca de Lleida, Sudanell i Sunyer, i es podria millorar l’accés directe a Torres de Segre.
  • L’accés d’Artesa de Lleida enllaçaria amb la carretera de la Diputació LV-7021 amb connexió directa als municipis d’Artesa de Lleida, Aspa, el Cogul, Puigverd de Lleida, el Soleràs i els Torms.
  • L’accés de Castelldans enllaçaria amb la carretera de la Generalitat LV-7023 amb connexió directa als municipis de l’Albagés, Castelldans, Juncosa, Juneda i Torregrossa.
  • Finalment, es proposa una adaptació de l’accés actual de Soses per tal d’enllaçar amb les carreteres de la Generalitat LP7041, LP7043 i NII amb connexió directa a Soses, Aitona, Torres de Segre i Alcarràs.

Un altre dels beneficis per al territori de la proposta de la Diputació és la possibilitat de completar la mobilitat a la corona viària sud d’àmbit intercomarcal de la ciutat de Lleida, entre Seròs i Mollerussa, formada pels trams viaris que discorren per les comarques del Baix Segrià i les Garrigues, la C-45, la C-12, l’eix transversal des de la C-12 a Llardecans fins a la C-233 a Castelldans (pendent d’executar) i per la C-233 des de Castelldans fins a les Borges Blanques i Mollerussa.

Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat