La temporada d’esquí 2018/2019 del Pirineu de Lleida pretén superar el llindar dels 1.350.000 forfets

Presentació a la Diputació de la temporada de Neu 2018-2019_WEB

Presentació a la Diputació de la temporada de Neu 2018-2019_SLI

Les 11 estacions d’esquí lleidatanes han fet la presentació de les novetats de la temporada més llarga de la història en un acte que ha tingut lloc a la Diputació de Lleida

Les estacions d’esquí del Pirineu de Lleida han invertit per a aquesta nova temporada 11,25 milions d’euros en la millora d’instal·lacions i de serveis

La temporada d’esquí 2018/2019 al Pirineu de Lleida es presenta amb força optimisme entre els diferents sectors implicats i es preveu d’una banda poder consolidar els resultats de la campanya anterior, que va ser la millor dels darrers 12 anys, i en segon lloc incrementar lleugerament la venda de forfets en un 1 o 2 % per superar el llindar dels 1.350.000 forfets, segons s’ha donat a conèixer aquest matí en el decurs de la presentació de la nova temporada de Neu de Lleida que ha tingut lloc al Palau de la Diputació. L’acte ha comptat amb l’assistència de la presidenta de la corporació, Rosa Maria Perelló; el director de l’ACEM, Joaquim Alsina; el vicepresident del Patronat de Turisme, Gerard Sabarich; els representants de les diferents estacions d’esquí del Pirineu de Lleida, tant d’alpí com de nòrdic, a més del director del Patronat, Juli Alegre.

La presidenta de la Diputació, Rosa Maria Perelló, ha agraït l’esforç que anualment fan els diferents complexos d’esquí del Pirineu de Lleida en noves inversions per millorar la qualitat de les instal·lacions i els serveis que ofereixen als aficionats a l’esport blanc, que per a aquesta temporada 2018/2019 són d’11,25 milions d’euros, el que representa el 67% del conjunt de les inversions dutes a terme pels complexos hivernals de Catalunya, i un acumulat dels darrers 10 anys de 98,4 milions. També ha subratllat la importància que té per al nostre territori el turisme vinculat al producte de la neu i a l’esquí, que s’ha convertit en un dels principals recursos i atractius turístics de les comarques del Pirineu de Lleida i un dels principals motors econòmic i laboral dels pobles del territori. En aquest sentit ha manifestat que el conjunt d’estacions d’esquí del Pirineu de Lleida generen uns 2.200 llocs de treball directes, entre personal fix i de temporada entre els diferents centres d’hivern. A més, s’estima que hi ha altres 7.500 llocs de treball induït, per mitjà dels sectors de la restauració i l’hoteleria o d’empreses amb oferta complementària a l’esquí.

Rosa Maria Perelló ha fet esment de les dades aportades per l’Associació Catalana d’Estacions d’Esquí i Muntanya ACEM, en què destaca que l’impacte econòmic dels centres d’hivern del Pirineu de Lleida durant la temporada 2017/2018 va ser d’uns 412 milions d’euros, dels quals 33,34 milions van venir de la venda neta de forfets, 201 milions serien per l’impacte directe de vendes i altres 178 correspondrien a l’impacte induït. Sobre la base d’aquests mateixos càlculs de l’ACEM, l’impacte econòmic acumulat dels darrers 5 anys s’eleva a 1.827 milions d’euros. Cal recordar que la temporada d’esquí 2017/2018 al Pirineu de Lleida es va tancar amb 1.348.094 forfets venuts, un 5 % més que la campanya anterior, quan se’n van despatxar 1.284.476 i va registrar la xifra més alta dels darrers 12 anys.

Per la seva banda, el director de l’Associació Catalana d’Estacions d’Esquí i Muntanya ACEM, Joaquim Alsina, ha comentat que la nova política més flexible i col·laboradora del COI facilita que sigui molt viable que la candidatura Pirineus-Barcelona pugui adjudicar-se els Jocs Olímpics d’Hivern del 2030. Alsina ha comentat que els jocs ajudarien a augmentar el nombre d’esquiadors i a millorar l’economia de les comarques de muntanya catalanes i ha comentat que per tenir èxit cal un major suport del Govern central i que s’incrementi el nombre de practicants de l’esport blanc, sobretot entre els infants.

 

La presentació de la nova temporada ha comptat també amb l’assistència de Xavier Ubeira, director comercial de Baqueira Beret; Martí Rafel, director general comercial de Boí Taüll Resort; Xavier Bigordà, director de Port-Ainé i Espot Esquí; Albert Estella, director Port del Comte;   Salvador Tomàs, director de Tavascan i alcalde de Lladorre i Ramon Sellés, director de Lles de Cerdanya, qui ha parlat en representació de totes les estacions d’esquí nòrdic del Pirineu de Lleida.

Més d’11,25 milions d’euros d’inversió

El conjunt dels complexos d’esquí del Pirineu de Lleida afronten la nova temporada amb una millora de les instal·lacions i dels serveis, després d’haver invertit per a aquesta campanya 11,25 milions d’euros en obres relacionades amb el manteniment de les infraestructures. Aquesta xifra se situa per sobre de la mitjana de la inversió dels darrers 10 anys i suposa la quarta en volum.

D’altra banda, cal significar que aquests 11,25 milions invertits per les estacions lleidatanes representen el 70 % del volum que han invertit per a la present temporada el conjunt dels complexos d’hivern de Catalunya, que s’eleva a 16 milions d’euros.

L’estació de Baqueira Beret ha estat un any més el centre hivernal del Pirineu lleidatà que ha fet la inversió més gran, amb 7,5 milions d’euros. La segueixen els complexos de Port Ainé i Espot Esquí, amb 2.418.326 euros entre tots dos, dels quals 822.842 € corresponen a Espot i 1.595.484 €, a Port Ainé. Vénen a continuació Boí Taüll, amb 600.000 euros, i Port del Comte, amb 470.000. La resta d’estacions de nòrdic i la mixta de Tavascan han destinat enguany més de 250.000 euros en inversions.

Aquesta política inversionista que mantenen el conjunt de les estacions d’esquí del Pirineu lleidatà es tradueix en un import acumulat de 98,4 milions d’euros en les darreres 10 temporades, amb una mitjana de 9,8 milions d’euros l’any, cosa que situa la inversió de la present temporada per sobre d’aquesta xifra.

La temporada d’esquí 2018/2019, la més llarga de la història

La nova temporada d’esquí 2018/2019 es pot catalogar com la més llarga de la història amb 173 dies d’esquí, si bé aquest rècord només es pot atribuir a la modalitat de nòrdic. Pel que fa a les estacions d’alpí, la campanya serà de 144 dies, si tenim en compte que l’obertura és prevista per al divendres 30 de novembre i que s’allargarà fins al 22 d’abril, dilluns de Pasqua.

L’obertura tan primerenca de les estacions de nòrdic del Pirineu de Lleida i les dates de Setmana Santa de l’any vinent, que s’escauen a mitjan abril, situen la temporada 2018/2019 en aquest rècord, que pràcticament dóna lloc a 6 mesos d’esquí, encara que només sigui en la modalitat de nòrdic. El rècord fins ara l’ostentava la temporada de 2008/2009, amb 170 dies d’esquí, gràcies a les abundants nevades que van caure al Pirineu durant els mesos d’octubre i novembre del 2008, les quals van permetre l’obertura de Baqueira Beret el cap de setmana del 22 de novembre, i posteriorment l’estació de Boí Taüll va allargar la temporada fins al 10 de maig amb una proposta nova que portava per nom “esquí primavera”. La temporada 2017/2018 es va tancar amb 142 dies d’esquí. La campanya 2016/2017 va ser de 143 dies; la de 2015/2016 va tenir 128 dies d’esquí; la de 2014/2015, 136, i la de 2013/2014, 150 dies.

500 km de pistes i 245 pistes d’alpí i nombrosos itineraris de nòrdic

Les 11 estacions d’esquí del Pirineu de Lleida ofereixen per a aquesta nova temporada 500 km esquiables, amb 245 pistes d’alpí i nombrosos itineraris de nòrdic, 110.584 passatgers/hora, 78 remuntadors, més de 110 km de superfície innivada a les estacions d’alpí amb 1.415 canons de neu, 85,5 km de circuits de raquetes, 900 monitors i unes 26.000 places d’allotjament, al marge de les segones residències.

El Patronat de Turisme i el conjunt de les estacions d’esquí preveuen per a aquesta nova temporada poder consolidar els resultats de la campanya anterior, que va ser la millor dels darrers 12 anys, i en segon lloc incrementar lleugerament la venda de forfets en un 1 o 2 % per superar la xifra dels 1.350.000.

Entre els diferents factors que influeixen en aquesta bona perspectiva hi ha l’inici anticipat de la nova campanya per l’arribada de la neu i també el fet que la temporada serà llarga, atès que la Setmana Santa s’escaurà a mitjan abril, amb una campanya de 173 dies per a les estacions de nòrdic i de 144 per a les d’alpí. El sector de l’esquí està incrementant any rere any els seus bons resultats, fins a situar-se en xifres anteriors al període de la crisi. D’altra banda, el comportament turístic a la demarcació de Lleida al llarg dels 9 primers mesos d’aquest any 2018 continua marcant un increment amb relació al mateix període de l’any anterior. Del gener fins al setembre d’enguany el nombre de viatgers i de pernoctacions s’ha incrementat pràcticament en un 3 % que en el mateix període del 2017. Cal recordar que l’any 2017 va ser el millor de la història quant al nombre de viatgers i les pernoctacions es van situar en termes molt similars a les registrades l’any 2006 (un 2,3 % menys) i considerades com les millors fins ara, segons l’enquesta definitiva d’ocupació turística de l’INE.

11 estacions i 122 empreses especialitzades

El Pirineu lleidatà continua representant una de les millors ofertes de neu de l’Estat espanyol, amb els 11 centres d’hivern i una oferta complementària a la neu integrada per 122 empreses especialitzades en els esports hivernals que faran que el visitant pugui gaudir de la neu i la natura en llibertat i amb les millors garanties. A aquesta gran oferta d’esquí i d’activitats a l’entorn de la neu s’hi ha d’afegir una àmplia oferta d’allotjaments, que sumen unes 26.000 places entre hotels, cases de turisme rural, apartaments turístics i places de càmping (principalment bungalous en aquesta època de l’any), al marge de les segones residències.

El conjunt de les estacions d’esquí del Pirineu de Lleida van atreure la temporada 2017/2018 el 60,00 % dels esquiadors de Catalunya, com també el 26,85 % del nombre d’esquiadors que van anar als complexos hivernals del conjunt de l’Estat espanyol. La seva procedència va ser aproximadament en un 39,50 % de Catalunya, seguits en segon terme pels procedents de la Comunitat de Madrid, en un 20,40 %, i en tercer i quart lloc pels provinents del País Basc, en un 8,00 %, i de Llevant, en un 7,20 %. Els esquiadors provinents d’altres comunitats de l’Estat espanyol van representar el 12,00 %. Pel que fa als practicants estrangers, van comportar el 12,90 % del total d’esquiadors, dels quals el 59 % van ser francesos.

Campanya del Patronat de Turisme

El director del Patronat de Turisme, Juli Alegre, ha fet la presentació de la nova campanya promocional de la temporada de neu, que continua mantenint el lema de “Viu la neu al Pirineu de Lleida”. La campanya reforça el missatge de “Lleida, Autèntica, Diferent, Natural. ADN Lleida” que acompanya totes les accions de comunicació del Patronat de Turisme en els darrers dos anys.

Alegre ha explicat que l’objectiu del Patronat és potenciar les diverses activitats vinculades amb l’entorn de la neu i la temporada d’hivern en el conjunt de les comarques lleidatans i de manera específica amb l’oferta de neu del Pirineu de Lleida, el qual disposa d’11 centres d’esquí i 122 empreses especialitzades en esports hivernals i escoles d’esquí que brinden una gran varietat d’activitats per poder gaudir de la neu i de la natura amb oferta complementària.

La campanya es farà de manera prioritària al mercat de Catalunya i també tindrà presència a Madrid, a la Comunitat Valenciana, el País Basc, Castella i Lleó, Mallorca i en menor mesura a la resta de l’Estat, amb un pressupost que estarà per sobre dels 300.000 euros. També es faran accions puntuals de comunicació adreçades al sud de França. La campanya inclourà, igual que en edicions anteriors, un concurs fotogràfic d’àmbit estatal al qual els participants podran enviar les fotografies que vulguin per mostrar què els representa i quines emocions els transmet la neu de Lleida.

La campanya del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida per a la temporada 2018/2019 es reforça en l’àmbit on-line amb la presència en un gran nombre de portals i també es podrà seguir pels mitjans socials de Facebook, Twitter, Instagram i YouTube.

D’altra banda, tota la informació del producte de neu del Pirineu lleidatà es pot consultar a la pàgina esqui.aralleida.cat, on els afeccionats al món de l’esquí trobaran cada dia actualitzades les novetats a més d’informació de les pistes d’esquí, l’estat de la neu, les previsions meteorològiques i l’estat de les carreteres, activitats vinculades al producte neu ofertes per empreses de serveis d’esports, i altra informació pràctica. Aquesta pàgina web del Patronat es pot consultar en quatre idiomes (català, castellà, francès i anglès).

D’altra banda, Juli Alegre també ha fet referència a les diferents accions de promoció de la temporada de neu que du a terme el Patronat de Turisme, amb la participació en diferents fires i esdeveniments relacionats amb el turisme de neu tant a escala estatal com internacional, i ha destacat com a novetat una acció de relacions públiques que enguany es durà a terme al mercat de França, el Regne Unit i Portugal amb l’objectiu d’incrementar el coneixement del Pirineu de Lleida i posicionar-lo com una destinació d’esquí competitiva. Algunes d’aquestes accions consistiran en l’elaboració i la distribució de newsletters, comunicats de premsa amb enviaments segmentats, entrevistes i trobades amb periodistes i influenciadors de cadascun d’aquests mercats, i també en l’organització de presstrips perquè vinguin a conèixer el territori.

Lleida, 21 de novembre de 2018

 

 

Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.70.41.17
Cap de l’Àrea de Comunicació, Maricel Pujol
premsa@diputaciolleida.cat