La nova carretera a Sant Esteve de la Sarga combinarà nous traçats amb l’actual via per millorar la seguretat

Carretera_Sant_Esteve_Sarga_02

Carretera_Sant_Esteve_Sarga_01

Carretera_Sant_Esteve_Sarga_03

Pont_Monarés_01

El ple de la Diputació de Lleida aprovarà dijous el projecte que contempla una inversió de 3 milions d’euros i un període d’execució de 18 mesos

 

Joan Talarn ha presentat el projecte al nucli de Moror i posteriorment ha visitat les obres al pont de Monarés, al terme municipal de Llimiana

 

El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, acompanyat de l’alcalde de Sant Esteve de la Sarga, Jordi Navarra; el president del Consell Comarcal del Pallars Jussà i alcalde de Castell de Mur, Josep M. Mullol, i del diputat de Serveis Tècnics, Marc Baró, han presentat aquest dimarts, al nucli de Moror, el projecte de millores locals i estabilització de talussos a la carretera LV-9124, de la C-13 a Moror, entre els punts quilomètrics 3+085 i 7+560, en el tram entre Guàrdia de Noguera i Sant Esteve de la Sarga.

 

El pressupost d’execució per contracte és de 2.915.865,18 € i es preveu que les obres acabin en 18 mesos.

 

La solució proposada –que s’aprovarà en la sessió plenària de la Diputació del proper dijous, dia 21 de juliol- consisteix en eixamplar la carretera actual fins als 7,4 metres de plataforma en tots els trams on sigui possible. On això no sigui factible, la nova plataforma de la carretera es deixarà en els 6 metres d’amplada. Fins al moment la carretera mantenia una amplada d’entre 5 i 5,5 metres.

 

Joan Talarn ha explicat, aquestes obres “han d’aportar seguretat i tranquil·litat als veïns de Sant Esteve de la Sarga que cada any es veuen obligats a mirar els talussos i els moviments de les pedres”, i ha afegit que “al final es tracta de facilitar la mobilitat de les persones, no només d’aquelles que tenen aquesta zona com a destinació turística, sinó especialment per a les persones que aquí hi viuen per que aquí tenen arrelats els seus projectes de vida”.

 

El nou traçat de carretera no contempla grans variants a excepció del tram comprès entre el PK 4+200 i PK 4+700, on l’actual traçat presenta una seqüència de corbes i contracorbes amb radis molt petits –de menys de 10 metres-, que milloraran amb aquest projecte.

 

Jordi Navarra ha recordat que es tracta d’una carretera “molt necessària pels municipis i per la comarca i molt esperada, perquè, en primer lloc, millorarà la seguretat de la get que hi circula, i en segon lloc, perquè millorarà la qualitat de vida dels veïns del nostre municipi, ja sigui per cotxes particulars o camions que donen servei a les explotacions agrícoles de la zona”.

 

En aquesta mateixa línia s’ha manifestat, Josep M. Mullol, que ha dit que “fa molt de temps que s’està treballant una solució  i al final s’ha optat per un trajecte que passa, en bona part pel nostre municipi, el de Castell de Mur, cosa que fa que ens sentim molt satisfets”. També s’ha felicitat per l’amplada de la carretera que donaran accés a d’altres carreteres de propietat municipal”.

 

Donada l’alçada del terraplè i del desmunt que es genera en alguns trams, es projecta la construcció de murs d’escullera concertada amb formigó, per tal de limitar el vessament de terres sobre el talús natural existent en aquell indret, així com l’establització in situ dels talussos sobre el vessant, augmentant el factor de seguretat davant de possibles esllavissades. Així s’ha manifestat el director dels Serveis Tècnics, Joan Mas, que ha explicat que “aquí hi ha terrenys argilosos expansius dels quals, inicialment, els ajuntaments havien proposat fer unes altres opcions de traçat, però les preexistències han aconsellat que ens centréssim, el màxim possible, en la traçada actual que és on, inicialment s’havia construït aquesta carretera”.

 

Des de l’any 2018 s’han produït varis despreniments de terres i roques, un amb greus conseqüències. Per aquest motiu el projecte contempla un capítol específic amb la finalitat d’evitar noves esllavissades i protegir la carretera LV-9124 de les mateixes.

 

El trànsit que suporta la via és de 238 vehicles/dia (en un punt anterior al nucli de Guàrdia de Noguera) dels quals 7 són vehicles pesants, d’acord amb les dades de l’últim pla d’aforaments publicat (any 2019).

 

La carretera local LV-9124, té el seu punt d’inici a la carretera C-13 i el seu final a l’encreuament a l’inici de la zona urbana de nucli de Moror, compta amb una longitud de 7.560 ml i discorre pels termes municipals de Guàrdia de Noguera i Sant Esteve de la Sarga.

 

Pont de Monarés

 

Posteriorment, Joan Talarn, acompanyat de l’alcalde de Llimiana, Josep Terré, i del diputat Marc Baró, s’ha desplaçat fins al pont de Monarés, al tram de Cellers, on la Diputació de Lleida hi està fent unes obres de reparació des del passat mes de juny.

 

Es tracta de la rehabilitació del pont, inclosa l’adequació de la plataforma per habilitar l’ancoratge sobre el tauler amb suficients garanties d’un sistema de contenció, i per generar un espai addicional suficient per al pas de vianants.

 

Aquesta rehabilitació permetrà també validar l’ús del tauler per a càrregues majors a les de la normativa vigent en el moment del seu projecte, molt més semblants a les normatives d’accions actuals.

 

Addicionalment també es construeix una via verda des de l’estrep est del pont fins al PK 0+720 de la carretera local. Es tracta de perllongar la via verda construïda recentment al marge dret de l’embassament de Terradets, aprofitant l’obra de rehabilitació del pont i portant-la més enllà de l’OF fins al PK 0+720, on se situa una petita platja i també un pantalà per activitats aquàtiques a l’estiu

 

El pont de Monarés es va construir als vols dels anys 30 del segle passat i pateix de greus patologies associades a la seva antiguitat i a la falta de conservació. El pont presentava danys propis de durabilitat, alguns amb caràcter greu, per estar immersa en un clima molt humit provinent de l’embassament i estar situada en una zona de muntanya.

 

El projecte constructiu té un pressupost d’execució per contracte d’1.105.484,36 € i està previst que es faci en 12 mesos.

 

Amb motiu dels traspassos amb la Generalitat de Catalunya de determinades carreteres de la xarxa comarcal i local, la Diputació de Lleida va assumir l’any 2011 la titularitat del pont i accessos sobre el pantà de Terradets, situant el nou PK 0+000 de la LV-9121, sobre la intersecció amb la C-13.

 

Lleida, 19 de juliol de 2022

 

 

 

Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat