Tindran lloc els dies 5, 6, 12 i 13 d’abril al Casal de Camarasa, organitzades per l’ajuntament i l’Associació d’Apicultors Lleidatans Associats
La diputada Sandra Marco; l’alcaldessa de Camarasa, Elisabet Lizaso, i dos membres de l’Associació Apicultors Lleidatans Associats (ALLA), Josep Maria Inglés i Miquel Cantons, han presentat aquest dimarts les jornades apícoles ‘El gust de l’or dolç de la Noguera’ de Camarasa, que se celebren els dies 5, 6, 12 i 13 d’abril al Casal de Camarasa.
Es tracta d’una proposta que convida a descobrir el món apícola en totes les seves dimensions. Tal com ha recordat Josep Maria Inglés, l’esdeveniment s’emmarca dins la iniciativa ‘12 mesos, 12 paisatges’ de la Generalitat de Catalunya i posa l’accent, aquest mes d’abril, en la mel com a producte protagonista de la comarca. “Els apicultors de la comarca podran donar-se a conèixer i presentar el seu producte”, ha dit.
Sandra Marco ha volgut posar el focus d’atenció en el fet que “Camarasa es convertirà en el centre neuràlgic de la cultura de la mel, amb activitats per a tots els públics que permetran descobrir de primera mà el món de les abelles i la seva importància en l’ecosistema i la gastronomia local”.
Organitzades per l’Ajuntament de Camarasa i ALLA, les jornades s’adrecen a tots els públics i ofereixen activitats pensades per apropar la cultura apícola de manera educativa, participativa i gastronòmica. Amb accés lliure i un horari de 10.00 hores a 14.00 hores, el Casal de Camarasa serà l’epicentre d’un seguit de propostes per a tots els públics.
Elisabet Lizaso ha posat èmfasi en el fet que “des de fa temps estem treballant en un projecte turístic i també en tenim un de repoblament que convergien en potenciar allò que tenim. A més —ha afegit— la seu de l’ALLA la tenim a Camarasa i això ha fet que ens encoratgéssim per tirar endavant un projecte com aquest de dos caps de setmana”.
El programa —tal com ha explicat Miquel Cantons— inclou visites als abellars, les anomenades apivisites, a més de tallers familiars, exposició i venda de productes apícoles, demostracions d’extracció de mel, xerrades divulgatives i tastos de mel artesana. També s’hi afegeix una activitat molt esperada: els showcookings amb mel, on cuiners locals i apicultors mostraran la versatilitat d’aquest ingredient a la cuina.
Paral·lelament, diversos restaurants del territori oferiran durant tot el mes d’abril plats amb mel a les seves cartes i menús, en col·laboració amb l’ALLA. Aquesta acció col·lectiva no només dona visibilitat al producte i el treball dels apicultors de proximitat, sinó que també connecta amb l’objectiu de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025, reconeixement que premia l’excel·lència de la nostra cuina i la qualitat dels productes locals.
La proposta forma part de la línia de treball de l’Ajuntament de Camarasa per impulsar un turisme responsable, de proximitat i desestacionalitzat, que posi en valor el patrimoni natural i humà del territori. En aquesta línia, les jornades s’alineen també amb la nova marca ‘Gust de Lleida’, impulsada per la Diputació de Lleida per promoure els productes agroalimentaris de qualitat del territori.
Aquesta acció conjunta ajuda a reforçar la identitat gastronòmica de les terres de Lleida i a donar visibilitat a productors locals compromesos amb la sostenibilitat i l’autenticitat.
L’associació ALLA, amb seu al municipi i més de 220 socis a tot Catalunya, és l’entitat apícola més gran del país i un referent en la promoció de l’apicultura sostenible, la protecció de les abelles i la producció de mel de qualitat.
Les jornades ‘El gust de l’or dolç de la Noguera’ són també un homenatge als “herois del rebost”, aquells productors i productores que, com els apicultors, vetllen pel territori i per una alimentació arrelada, saludable i conscient.
Per a més informació: www.alla.cat i www.camarasa.cat.
Lleida, 1 d’abril de 2025
Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat