La Diputació de Lleida i el Metropolitan Museum of Art de Nova York tanquen el ‘retorn’ digital dels sepulcres dels Comtes d’Urgell a Catalunya

La Diputació de Lleida disposarà dels arxius digitals perquè les tombes
gòtiques es puguin visualitzar a la seva localització original, al monestir de
les Avellanes, a la Noguera, i per finalitats acadèmiques complementàries
a la reproducció. Els sepulcres són al museu The Cloisters de Nova York,
propietari des de la primera meitat del S.XX

El president Joan Reñé ha subratllat que “és una responsabilitat
institucional que els lleidatans i lleidatanes puguin recuperar al monestir
de les Avellanes els sepulcres dels comtes d’Urgell, per fer justícia amb
part de la nostra història i identitat”

La Diputació de Lleida i el Metropolitan Museum of Art de Nova York han segellat
a la ciutat nord-americana una nova via de col·laboració sense precedents entre
aquestes institucions, i que permetrà la visualització al Monestir de Santa Maria
de Bellpuig de les Avellanes, a la Noguera, dels sepulcres dels comtes d’Urgell
que actualment es troben als Estats Units, concretament al museu The Cloisters
de Nova York, museu depenent del Metropolitan.

El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, acompanyat per la
vicepresidenta de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Rosa Pujol, s’ha reunit en les
darreres hores amb responsables del Metropolitan Museum of Art que al llarg
dels darrers mesos s’han encarregat de la digitalització dels quatre sepulcres
dels Comtes d’Urgell originaris del Monestir de Santa Maria de Bellpuig.
Durant la reunió, els tècnics han exposat a la delegació institucional els treballs
que s’han dut a terme amb les peces i que permetran reproduir-les al seu lloc
original. Les imatges sobre les quals s’ha treballat en models de fotogrametria
3D corresponen a quatre tombes de la col·lecció de The Cloisters, concretament
la tomba d’Ermengol b VII, comte d’Urgell; la doble tomba d’Àlvar Rodrigo de
Cabrera (conegut també com a Àlvar I d’Urgell), comte d’Urgell i de la seva
esposa Cecília de Foix; el monument sepulcral d’Ermengol X, comte d’Urgell; i
la tomba efígie d’un infant, probablement d’Ermengol IX, comte d’Urgell (segons
criteri del MET Cloisters Museum).

“Hem reconegut a 9.000 km de casa, al The Cloisters de Nova York, una
part important de la nostra història. I en la mesura de les nostres
possibilitats, amb mitjans tècnics moderns, volem reubicar elements que
com a poble, mai hauríem d’haver perdut. És una responsabilitat
institucional que els lleidatans i lleidatanes puguin recuperar al monestir
de les Avellanes els sepulcres dels comtes d’Urgell, per fer justícia amb
part de la nostra història i identitat”, ha manifestat Reñé.

El resultat de tot plegat és que, gràcies a aquests treballs, la Diputació de Lleida
i el Monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes aconseguiran un triple
objectiu. D’una banda, fer possible visualitzar les tombes, en la seva localització
original, per tal de reforçar les visites guiades amb noves tecnologies i explotarles
de manera que facilitin l’estudi i la difusió del patrimoni cultural.

De la mateixa manera, també es facilitarà el coneixement i els intercanvis
d’informació entre les obres originals conservades The Cloisters de Nova York, i
els acadèmics, estudiants universitaris i altres professionals museístics
interessats en el llegat històric i artístic de Catalunya.

Finalment, l’entesa entre les dues parts permetrà col·laborar amb altres
organitzacions interessades en la conservació i la difusió del patrimoni artístic i
històric. Aquest enfocament servirà de model per a altres entitats que treballen
en projectes relacionats amb el llegat cultural. A més, les obres podran projectarse
en conferències i d’altres àmbits educatius d’acord amb l’objectiu del projecte.

Per tot plegat, el president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, ha mostrat la
seva satisfacció per la marxa d’un projecte en el qual la Diputació de Lleida està
treballant intensament des de fa un any en estreta col·laboració amb el Monestir
de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes, i que ara està cristal·litzant “gràcies
a la bona predisposició per part del museu novaiorquès”, i que permetrà
“compartir una realitat artística, patrimonial i identitària en base a unes
reproduccions absolutament fidedignes dels sepulcres”.

Reñé ha posat aquesta entesa amb el Metropolitan Museum of Art i The Cloisters
com tot un exemple de relacions entre les institucions, que fa viable que es
preservi el patrimoni artístic i arquitectònic allà on està conservat però “també
fer-lo disponible al seu lloc d’origen”, tot gràcies a “solucions tècniques que avui
dia són completament factibles”.

De la Noguera a Nova York
Com reporten fonts històriques, els quatre sepulcres gòtics van ser comprats i
traslladats als Estats Units a principis del segle XX després de passar per
diverses propietats, com a conseqüència de vendes i compres efectuades
posteriorment a l’anomenada desamortització de Mendizábal (1836). El primer
sepulcre va creuar l’Atlàntic el 1926 després que el llavors propietari del monestir,
un banquer lleidatà, el vengués a un antiquari de Vitòria. Es creu que la peça
també va passar per París. La resta de tombes hi van arribar als anys quaranta,
als Estats Units. Expliquen que quan es van vendre les tombes, els ossos van
quedar escampats per l’altar. Els veïns de la zona els donaren una sepultura
digna i els retornaren a les Avellanes en un acte solemne el 1967.
Des de llavors s’ha parlat del retorn dels sepulcres i serà a partir d’ara que es
podrà començar a materialitzar a través de la digitalització que ha adquirit la
Diputació de Lleida.

El Monestir de Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes, actualment propietat
dels germans Maristes, i la Diputació de Lleida van començar fa un any a explorar
vies de col·laboració amb el museu novaiorquès per poder materialitzar aquest
projecte de recuperació patrimonial i d’explicació de la història de Catalunya a
través d’una de les dinasties més poderoses de la Corona catalanoaragonesa,
els comtes d’Urgell.

Ubicat al Montsec, Santa Maria de Bellpuig de les Avellanes pertany des del
1910 als germans Maristes. Va ser fundat el 1166 pels comtes d’Urgell Ermengol
VII i la seva muller, Dolça de Foix. Encara hi ha vestigis arquitectònics del segle
XII, com ara el claustre romànic, i l’església data del segle XIV.

S’adjunten imatges preses a Nova York el dia 29 de juny de 2018 on el
president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, i la vicepresidenta segona,
Rosa Pujol, estan reunits amb responsables del departament digital i de
conservació del Metropolitan Museum of Art de Nova York en aquest
museu i també al The Cloisters.

30 de juny de 2018

Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat