La 8a Fira de la Mel de Riner viurà l’edició més solidària

Fira_Mel_01

Fira_Mel_03

Fira_Mel_02

Se celebra el 6 d’abril i s’organitza una caragolada, a càrrec de la FECOLL, i la campanya de donació de sang, a càrrec de l’Associació de Donants de Sang del Solsonès

El diputat Fermí Masot; l’alcalde de Riner, Joan Solà; el president de la FECOLL, Ferran Pedritx; el representant del Banc de Sang i Teixits, Albert Bovet, i el promotor de l’exposició ‘Aiguardent: aromes destil·lades’, Màrius Codina, han presentat aquest divendres la 8a Fira de la Mel de Riner, que se celebrarà el dia 6 d’abril al Santuari del Miracle.

Es tracta de l’edició més solidària gràcies a la caragolada organitzada per la FECOLL, la recaptació de la qual anirà destinada a recuperar la Festa de l’Adesiara a Freixinet. Ferran Pedritx ha explicat que la FECOLL col·labora amb diferents fires per promocionar el caragol i que fer-ho amb Riner té un component especial perquè permet el maridatge de caragol i mel.

També hi haurà una campanya de donació de sang promoguda per l’Associació de Donants de Sang del Solsonès. Tal com ha explicat Albert Bovet, es podrà donar sang entre les 10.00 hores i les 14.00 hores.

La trobada firal comptarà amb una quarantena de parades de productes artesanals i de proximitat, tots relacionats amb la mel, i una quinzena d’activitats paral·leles.

Fermí Masot ha destacat que “la posada en marxa d’iniciatives com aquesta Fira ens ajuda a impulsar un projecte sòlid de recuperació i preservació de les abelles i, alhora, dona un impuls fonamental al sector apícola”, i ha afegit que “de fet, des d’aquesta casa hem col·laborat amb el projecte REDICAT, instal·lant arnes d’abelles a la Finca de la Devesa de Maials”.

Segons ha comentat Joan Solà, la fira es desenvoluparà a l’esplanada del Santuari del Miracle, i inclourà una jornada de portes obertes a la Casa Gran, on es podrà visitar el pati i l’escala monumentals, l’antiga cuina, les quadres i el foc de rotllo, així com l’Espai Barroc, l’Espai Natura i l’Espai Apiària (Alberg de les Abelles de Catalunya).

La gastronomia tindrà un paper protagonista amb la presentació d’una coca d’ametlles i mel elaborada especialment per a l’esdeveniment pel Forn de Pa Guerres de Llobera. Però també ho seran les propostes culturals i les activitats infantils. La festa compta amb el suport del projecte REDICAT de salvaguarda de les abelles.

La recaptació de la caragolada solidària de la FECOLL anirà destinada a fer que l’Associació de Joves de Riner pugui recuperar la festa de l’Adesiara, una celebració tradicional (bàsicament l’antiga Festa de les Enramades) que es va iniciar a finals del segle XIX i que feia més de 40 anys que s’havia perdut. El 2013 es va recuperar temporalment a través de l’Ajuntament de Riner i l’associació de Veïns de Freixinet, però l’any 2020 ja no es va fer a causa de la pandèmia del Coronavirus. Aquesta festa va ser batejada com Adesiara, que significa “abans i ara”, i va ser una combinació d’elements tradicionals i actuals. És previst que la festa recuperada es faci aquest mes de juny a la Plaça Major de Freixinet. Com és habitual, els tastets de la FECOLL inclouran caragols i vi, i costaran 5 €.

De la seva banda, la campanya de donació de sang es farà a l’Espai Barroc de la Casa Gran i és oberta a tots els visitants que vulguin i puguin contribuir a la causa solidària.

El capítol cultural vindrà de la mà de tres exposicions exhibides a la Casa Gran. Es tracta de la mostra “Aiguardent: Aromes destil·lades”, de Màrius Codina, que ha explicat la importància que tenia per les generacions anteriors l’elaboració de l’aiguardent com a base de diferents licors. També es podrà veure el muntatge “Eterns Papasseit-Estellés”, de Sergi Marco, una proposta singular que ens convida a explorar la fusió entre la pintura i la poesia, i la proposta “Entaula’t!” de L’Auba Decoració.

En l’àmbit gastronòmic, a més de la caragolada i la coca d’ametlles i mel, els visitants podran degustar a partir de les 9.00 hores, l’anomenat ‘esmorzar de fira’ (a base d’ous ferrats amb mel i bacó) i la coca i xocolata desfeta, a càrrec de l’Escola Rural de Freixinet. A partir de les 11.30 hores s’elaboraran tapes amb mel com l’hamburguesa rinerenca o els bunyols de bacallà.

La jornada inclourà també un taller de maquillatge infantil, l’entrega del guardó L’Abella Rinerenca a un personatge que hagi destacat per treballar en pro del municipi i el sorteig de la ‘panera de les abelles i la mel’.

Dissabte, el dia abans de la fira pròpiament dita, s’ha programat la 7a Jornada de la Mel, centrada genèricament en temes apícoles i que tindrà lloc a la Casa Gran.

La Fira de la Mel està organitzada per Ajuntament de Riner i forma part de les diverses iniciatives del Consistori relacionades amb la mel i les abelles, com la posada en marxa del projecte REDICAT o la creació de l’espai museogràfic Apiària, situat a la Casa Gran.

Lleida, 28 de març de 2025

 

Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat