Front comú per presentar una alternativa al projecte per al tram de la N-230 des del túnel de Vielha fins a la frontera francesa

Tunel_Vielha_SLI

Diputació de Lleida, Generalitat, Conselh Generau d’Aran i els municipis signen un document que rebutja les propostes de Foment i que presenta una alternativa consensuada

La construcció d’una via segregada entre el túnel i el Parador i la construcció d’un nou túnel des del Parador fins a Pont d’Arròs són els eixos de la primera fase de l’actuació, que tindria un cost de de 280M€ 

El president de la Diputació de Lleida, Joan Reñé, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Ricard Font, el síndic d’Aran, Carles Barrera, i l’alcalde de Vielha e Mijaran, Juan A. Serrano, han signat avui un document que presentaran davant el Ministeri de Foment on inclouen l’estudi alternatiu elaborat de manera consensuada per tal de condicionar la N-230 des del túnel de Vielha fins a la frontera francesa. Aquesta proposta alternativa té, com a eixos bàsics, la construcció d’un túnel de 5,200 kilòmetres i la construcció d’una via segregada entre el túnel actual i el Parador de Vielha, tot plegat amb un cost de 280 M€ i com a primera fase d’un projecte que també inclou, per més endavant, les variants de Bossòst i Les.

Les quatre institucions signants han volgut remarcar el caràcter consensuat i sorgit del territori de la proposta que s’enviarà a Foment, fruit de dos mesos d’intens treball dels serveis tècnics de la Generalitat, la Diputació, el Conselh Generau d’Aran i l’Ajuntament de Vielha-Mijaran.

Joan Reñé ha remarcat que la proposta consensuada “no segueix el camí de cap de les quatre alternatives presentades pel Ministeri, sinó que planteja una fórmula molt més respectuosa ambientalment i més resolutiva en l’àmbit social i de comunicacions”.

Així, el document demana que es desestimin la totalitat de les propostes presentades per a Vielha, no només pel seu impacte ambiental insostenible, sinó perquè suposaven la interrupció del trànsit mentre s’executés l’obra, ja que es feien per sobre de l’actual traçat.

L’alternativa que es planteja és, d’una banda, la construcció del túnel de Baricauba, que creuaria per sota del bosc del mateix nom. El nou túnel tindria una llargària de 5,200 kilòmetres, començaria a uns 300 metres del Parador de Vielha i acabaria a l’alçada de Pont d’Arròs. Aquesta opció permetria traure el trànsit pesant del centre de Vielha (uns 600 camions diaris) i, a més, minimitzaria l’impacte mediambiental.

L’altra eix de la proposta és la construcció d’una via segregada, una carretera nova de tres carrils entre la boca nord del túnel de Vielha i la boca del nou túnel que aniria paral·lela a l’actual traçat i que tindria aproximadament 5,400 metres.

Aquestes dos actuacions es podrien fer sense interrompre la circulació per les vies ja existents, tindrien un cost conjunt de 280M€ i formarien la primera fase de les actuacions a dur a terme. Per més endavant quedaria una segona fase que se centraria en la zona del Baish Aran, on la proposta contempla la construcció de les variants de Bossòst i Les, que suporten també el mateix volum de trànsit pesat.

Per tot plegat, Carles Barrera ha dit que es tracta d’una proposta “molt rigorosa, que dóna resposta a les necessitats del país i el ministeri la podria assumir tranquil·lament”, una proposta que, a més, redueix al mínim les afectacions ambientals i paisatgístiques, i sense interrompre la circulació.

Per la seva part, Ricard Font ha destacat que la proposta del Ministeri no tenia “cap sensibilitat ambiental”, arribant a “destruir àmbits protegits i de gran valor”, a més de que “tampoc resolia el reptes de mobilitat de la Val d’Aran”.

En aquest mateix sentit, Serrano ha volgut puntualitzar la manca de correcció de les propostes del Ministeri, al que, amb aquest document conjunt i consensuat, se l’insta a “començar de nou i a presentar, en un termini de 18 mesos, altres propostes, entre elles un túnel”.

 

 

Lleida, 29 de maig de 2018

Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat