El text, que Joan Reñé ha qualificat com a “moció de la dignitat”, a més de condemnar els fets, exigeix la retirada dels efectius policials i demana la mediació i el suport de les institucions europees i de la comunitat internacional.
El Ple de la Diputació de Lleida ha aprovat avui una moció de condemna de la violència policial de l’1 d’octubre a Catalunya, un text conjunt presentant pels grups del PDeCAT i Unió, ERC i la CUP i que el president Joan Reñé ha qualificat de “moció de la dignitat”. El PSC i UA n’han recolzat tots els punts menys el cinquè, el sisè i el setè, mentre que PP i C’s han votat en contra de la integritat del text.
El text manifesta els següents punts:
PRIMER.- Condemnar de forma enèrgica, alta i clara tota la violència injustificada generada per l’Estat espanyol, emparat pel seu Govern, contra veïns i veïnes dels nostres pobles i ciutats que l’únic que volien és decidir i exercir la democràcia. Unes agressions dictades pel govern de l’Estat que van provocar més de 900 ferits, quatre d’ells ingressats en centres hospitalaris.
SEGON.- Donar tot el recolzament i suport a les persones ferides durant les càrregues policials d’ahir a Catalunya.
TERCER.- Exigir la retirada dels efectius policials del Cuerpo Nacional de Policia i la Guardia Civil enviats de manera expressa per impedir l’exercici democràtic de votar en un referèndum, reprimint amb violència les llibertats i drets fonamentals de la ciutadania. Demanar que el Govern de l’Estat assumeixi totes les responsabilitats pels danys personals i materials conseqüència d’aquesta brutal repressió.
QUART.- Reconèixer l’actitud, valentia i el comportament cívic i pacífic de més de 2 milions de persones que aquest diumenge es van expressar a les urnes, tot i l’estat de terror que va voler imposar l’Estat espanyol, i als qui se’ls va usurpar el vot ja dipositat dins d’urnes requisades.
CINQUÈ.- Demanar la mediació i el suport de les institucions europees i de la comunitat internacional perquè els catalans tenim dret a decidir el nostre futur.
SISÈ.- Deixar constància que la Diputació de Lleida i els seus càrrecs electes estaran al costat d’allò que decideixin les institucions catalanes, Govern català i Parlament de Catalunya.
SETÈ.- Notificar aquest acord al Govern de la Generalitat de Catalunya i al Parlament de Catalunya.
En el seu parlament, Reñé ha recordat els 111 ferits lleidatans que només volien decidir el futur del seu país. El president ha afegit que els Mossos “van tancar més col·legis i més urnes que la Policia i la Guardia Civil junts”, però que la diferència va ser que ho van fer “sense cap garrotada”. Per sort, ha afegit el president de la Diputació, a la jornada de diumenge hi va haver “observadors internacionals” que van poder donar fe d’una actuació policial que ha merescut una “repulsa general”. Per això, ha acabat insistint en què el conflicte “difícilment es resoldrà d’una manera policial”.
D’altra banda, el Ple ha aprovat la petició dels ajuntaments de Sarroca de Bellera, Baix Pallars, Les Borges Blanques, Castelló de Farfanya, Puigvert d’Agramunt i Alcarràs, i del Consell Comarcal de la Noguera, que deleguen a la institució la gestió de la recaptació de diferents tributs. També s’ha aprovat un expedient de modificació pressupostària d’1.581.000 euros de romanents i majors ingressos que s’aplicaran en diferents partides, així com l’Addenda al Conveni d’encàrrec de gestió entre la Diputació de Lleida i el Consell Comarcal del Segrià del Servei de menjador i del Servei de transport de les Escoles Especials de la Caparella.
Lleida, 5 d’octubre de 2017
Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat