Talarn denuncia davant el monument a Companys la falta de voluntat de l’Estat espanyol de “passar comptes del passat”

El president de la Diputació ha participat en l’acte commemoratiu del 79è aniversari de l’afusellament de qui fou president de la Generalitat, celebrat al Tarròs sota la presidència de la consellera Vilallonga

El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha participat aquest dimarts en l’acte commemoratiu en memòria del 79è aniversari de l’afusellament de qui fou president de la Generalitat de Catalunya, Lluís Companys.

L’acte, que s’ha dut a terme al monument al president màrtir de la localitat del Tarròs, ha estat presidit per la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga, i també hi han intervingut Ramon Farré, delegat del Govern de la Generalitat a Lleida, i Gerard Huguet, president del Consell Comarcal de l’Urgell. També hi han assistit diferents diputats i alcaldes de la demarcació.

En la seva intervenció, Joan Talarn ha començat recordant que, “79 anys després, encara no han anul·lat el judici sumaríssim contra Lluís Companys” ni han demanat “disculpes per l’assassinat d’un president democràticament elegit”. Un aniversari en què, a més, “l’Estat espanyol ho ha tornat a fer, ha tornat a demostrar que és una llosa que pesa indefectiblement sobre la llibertat, sobre la democràcia i sobre el dret a decidir de les ciutadanes i ciutadans de Catalunya”.

En aquest sentit, el president de la Diputació ha volgut recordar que “l’historial d’indiferència d’Espanya pel que fa als drets humans s’acosta al de les exdictadures d’èpoques passades, com la mateixa Espanya franquista, Portugal i Grècia o l’actual Turquia”. Aquesta mancança s’ha traduït en cap gest ni indici a l’hora de reconèixer la “culpa històrica” ni “cap voluntat de rescabalar un passat d’oprobi i de terror que desembocà en milers de morts, persecucions i execucions sumàries com la del president Lluís Companys”, concloent que “l’Estat espanyol no en vol saber res, del passar comptes amb el passat”.

Talarn ha recordat unes paraules del president Companys («Catalans! A lluitar i a treballar. A resistir, perquè resistir és el triomf») i un altre passatge d’Eugeni Xammar en un homenatge a Companys l’any 1944: «Que les nostres vides no desmereixin la seva mort. Ell va caure amb el nom de Catalunya als llavis i ens va deixar a nosaltres amb la sort de Catalunya a les mans (…). No han afusellat Lluís Companys, han afusellat el president de la Generalitat. I ara que s’acosta el 15 d’octubre, se sent la remor d’un missatge. Un missatge molt alt i molt breu. Dues paraules: Catalunya, viu. Visca Catalunya», ha acabat Talarn.

L’acte ha inclòs la interpretació de les peces musicals “A la presó de Lleida” i “El cant dels ocells”, a càrrec del Quartet Prysma, format per músics de l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida (OJC), així com l’ofrena d’una corona de llorer, i ha acabat amb el cant de l’Himne Nacional de Catalunya.

El Tarròs, 15 d’octubre de 2019

Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat