La mesura s’ha anunciat en el marc del 2n Congrés Català de Repoblament com a mostra del compromís ferm amb l’equilibri territorial i la vida rural
La Diputació de Lleida ha anunciat la renovació de les línies de subvencions destinades als municipis de menys de 1.000 habitants per fomentar l’habitatge i impulsar projectes d’arrelament al territori. La mesura s’ha anunciat en la primera jornada del 2n Congrés Català de Repoblament que ha tingut lloc al Cinema-Teatre Els Til·lers de Sort i que consolida Lleida com a referent en la lluita contra el despoblament.
El 2n Congrés, que ha reunit prop de 300 persones i que té com a lema “Arrelem, ressorgim i fem renéixer el territori‘’, ha posat sobre la taula la necessitat també d’impulsar polítiques públiques que facin front al repte demogràfic amb la col·laboració de totes les administracions.
En la seva inauguració, el president Joan Talarn ha explicat que “hem de ser capaços de tenir una política equitativa per a tots els municipis de la demarcació; i amb aquestes polítiques hem d’aconseguir que les persones vulguin fer nous projectes de vida i vulguin arrelar al nostre territori.” A més, Talarn ha reblat que “aquests dos dies que tenim per davant ens inspiraran noves polítiques que facilitin la transformació econòmica, els serveis de proximitat i l’arrelament al territori de les persones que aposten per aquesta terra d’oportunitats.”
Per la seva banda, el vicepresident primer de la Diputació de Lleida, Agustí Jiménez, ha destacat que “la renovació d’aquestes dues línies respon al compromís de la Diputació de Lleida per donar suport als nostres municipis que dia a dia han de fer front al repte demogràfic. Jiménez també ha explicat que “tenim molt present que el nostre paper ha de ser el d’acompanyar i donar suport a tots els municipis de la demarcació, respectant sempre la seva autonomia.”
L’alcalde de Sort, Baldo Farré, s’ha mostrat agraït i ha dit que “Sort aculli aquest 2n Congrés Català de Repoblament és un orgull per representar els grans reptes i les grans oportunitats que té el món rural. Acollir aquest congrés és una manera de reforçar el nostre compromís per fer front al repte demogràfic.”
En aquest sentit, el secretari de Governs Locals i Relacions amb l’Aran, Xavi Amor, ha afirmat que “la Generalitat ja està concretant accions per fer una Catalunya sencera que compti amb tothom, des de les grans ciutats fins als petits municipis, i per això cal dotar d’eines a les zones rurals perquè Catalunya lideri el futur econòmicament.”
El secretari general per al Repte Demogràfic de MITECO, Paco Boya, ha destacat que “des de la secretaria s’ha destinat més de 200 milions d’euros a iniciatives que facin front al repte demogràfic. Els petits municipis han de rebre més recursos, i per això cal que totes les administracions estiguin alineades per impulsar el repoblament.”
El matí s’ha tancat amb la presentació de les 3 línies de subvencions que ofereix la Diputació de Lleida i ha comptat amb la participació de l’alcalde de la Vansa i Fórnols, Pep Camps; l’alcaldessa de la Vall de Boí, Sònia Bruguera, i l’alcaldessa d’Almatret, Jennifer Nadal. Durant el matí també s’ha celebrat una taula de transformació econòmica per impulsar un nou model de desenvolupament econòmic i que s’ha explicat a través de tres casos d’èxit.
Sort, 5 de juny de 2025
Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat