El president de la Diputació ho ha dit durant la inauguració oficial de l’equipament, que materialitza “la voluntat de projectar el futur de la nostra societat a través de la dignificació d’una part del nostre passat”.
El president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn, ha dit aquest dissabte que el nou Museu Morera és un cas paradigmàtic de l’ambició i el desacomplexament que ha de tenir una terra d’oportunitats com és Lleida.
Talarn ho ha dit durant la inauguració oficial del museu, un acte en el que ha estat acompanyat pel vicepresident primer de la Diputació, Agustí Jiménez; per la vicepresidenta segona, Sandra Casro; pels diputats Cristina Morón, Manel Solé, Marc Solanes, Antoni Carré i Joan Gilart; i pel director de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Andreu Vàzquez, i en què també hi han intervingut la consellera de Cultura de la Generalitat, Natàlia Garriga; el president del Parlament de Catalunya, Josep Rull; l’alcalde de Lleida, Fèlix Larrosa, i el subdelegat del Govern espanyol a Lleida, José Crespín. L’acte ha estat conduït pel director del museu, Jesús Navarro, i ha inclòs una actuació musical de garrotín a càrrec de Colors de Rumba, amb Toni Pallejà (veu i guitarra) i Oriol Farré (percussió), així com una visita guiada al museu.
Joan Talarn ha començat la seva intervenció dient que “avui tanquem un recorregut de més de cent anys en què el museu troba la seva seu definitiva” i fent un repàs a la història del museu. Així, ha recordat com, “després d’un segle deambulant per seus provisionals, aquesta ubicació definitiva a la rambla de Ferran, just al costat del Palau de la Diputació de Lleida, ens remet als orígens del Museu d’Art de Lleida”. Amb aquesta denominació, ha detallat Talarn, fou inaugurat l’any 1914 amb els fons dels artistes pensionats de la Diputació de Lleida, un dipòsit del Museu d’Art Modern de Madrid i les donacions del pintor Jaume Morera i Galicia, a les quals s’uniria més tard la donació d’obres de Carlos de Haes.
Talarn ha precisat que la Diputació sempre ha estat vinculada a aquesta casa i al discurs museístic que emana, així com als artistes gràcies a la mestria dels quals “podem gaudir i entendre els moments més brillants de la nostra societat, de les angoixes que es van haver de superar en les etapes difícils, i de la feina conjunta i tranquil·la amb la qual la nostra ciutadania va recuperar el pols de la modernitat”.
En aquest segle, ha dit, el Morera “ha anat bategant al mateix ritme per explicar la història de la ciutat i les nostres comarques a través de la visió dels creadors”. És per això que, al parer del president de la Diputació, la veritable importància del projecte museogràfic del Morera és que “ens explica com a país i, al mateix temps, ens connecta amb el fet artístic i el seu llenguatge global”, perquè té aquestes dos premisses: d’una banda, “la voluntat de projectar el futur de la nostra societat a través de la dignificació d’una part del nostre passat”, i de l’altra, perquè té “la capacitat d’explicar l’expressió artística en la seva totalitat.”
Per tot llegat, ha dit el president de la Diputació, “l’ambició que traspua aquest museu i el desig d’esdevenir un nou atractiu de la rambla de Ferran és un mirall de la societat lleidatana desacomplexada que afronta el segle XXI trencant el mite de ‘per Lleida ja està bé’, perquè Lleida és una terra d’oportunitats”. “Ens mereixíem aquest museu, Lleida es mereixia aquest museu, i tant, el millor museu que podíem fer, i crec que és important que ho reconeguem i sentim aquest orgull. Ens mereixem això i més, sense dubte”.
“Tenim la seu definitiva, però el projecte del Morera no està acabat”, ha remarcat Talarn, que ha posat en valor la col·laboració institucional que l’ha fet possible, però ha precisat que “caldrà continuar treballant conjuntament per acabar de configurar aspectes estructurals”. El president de la Diputació ha acabat el seu parlament donant l’enhorabona a tots els que ho han et possible, però també als ciutadans amants de l’art i de la cultura “en favor d’un objectiu comú i compartit, com és dignificar la principal pinacoteca de Lleida i atorgar-li el caràcter de centralitat cultural que ha d’irradiar molt més enllà de la pròpia ciutat per esdevenir un referent i un centre cultural del país”.
Cal recordar que el nou Morera, Museu d’Art Modern i Contemporani de Lleida, va obrir portes el passat 13 d’abril, tot i que l’acte institucional d’inauguració es va haver d’ajornar fins avui arran de la convocatòria d’eleccions. Des d’aquella jornada, més de 17.500 persones han visitat l’equipament i l’exposició ‘Arrels i horitzons. Més d’un segle d’art’, que avui també s’ha inaugurat oficialment.
Les obres del nou Morera van començar a l’abril del 2019 i van acabar el seu gruix al desembre del 2023. El finançament dels 5,8 milions d’euros de l’equipament va provenir de fons europeus Feder (2M€), del Departament de Cultura de la Generalitat (1 M€), de la Diputació de Lleida (1 M€) i del programa 2% cultural del Ministeri de Foment (gairebé 1 M €). La resta (també gairebé 1 M €) la va aportar l’Ajuntament de Lleida.
Per a més informació: www.diputaciolleida.cat
Telèfons de contacte: 973.24.92.00
premsa@diputaciolleida.cat