Les persones afectades per fatiga post-Covid es recuperen més lentament que les que pateixen la síndrome de fatiga crònica
L’investigador Lluís Rosselló, cap de la secció de Síndrome de Sensibilització Central de l’Hospital Universitari de Santa Maria de Lleida, ha presentat les primeres conclusions de la investigació que s’està duent a terme en col·laboració entre la Diputació de Lleida, l’IRBLleida i la UdL
- Josep Blázquez, llicenciat en CAFE.
- Gonzalo Gil, llicenciat en CAFE i professor de l’INEFC Lleida.
- Mariona Jové, professora de Fisiologia de l’IRBLleida i UdL.
- Joan Palmi, professor de Psicologia de l’INEFC Lleida.
- Fernando Pifarré, director del Centre Medicina de l’Esport del CCE Lleida i professor de la Facultat de Fisioteràpia.
- Antoni Planas, professor de l’INEFC Lleida.
- Joan Antoni Prat, exprofessor de l’INEFC Lleida i de la Fundació Andròmeda.
- Francesc Reig, professor de l’INEFC Lleida.
- Xavier Sanuy, professor de l’INEFC Lleida.
El treball s’ha fet sobre 22 persones d’un grup post-Covid-19, d’entre 40 i 65 anys, 22 pacients amb símptomes de fatiga crònica, i 22 persones sanes amb una prova d’esforç en cicloergonòmetre al CAP Onze de Setembre; anàlisi de gasos i control electrocardiogràfic (protocol establert per l’OMS); una prova de mobilitat de 6 minuts en marxa i una anàlisi metabolòmica, amb extracció, anàlisi i conservació de mostres a càrrec de l’IRBLleida. La investigació se centra només en les dones, ja que s’està veient que els efectes secundaris en la població femenina són més elevats que entre la masculina, tot i que l’afectació de la malaltia en si és més severa en homes que en dones, tal i com ha explicat Lluís Rosselló. El pla de treball es va iniciar el passat mes d’octubre de 2020, amb la selecció de les participants. Posteriorment, el mes de desembre, es va visitar les pacients i es va obrir la història clínica. El passat mes de gener de 2021 es van iniciar les proves a laboratori de fisiologia, el previ de la serologia per Covid-19, i l’inici de l’analítica metabolòmica. De cara al mes de juny, s’espera haver acabat les proves d’avaluació, la creació de base de dades, l’anàlisi estadística i la preparació per redactar-ne articles dels resultats, si és procedent. L’estudi també pot ajudar a obrir més el camp de l’estudi respecte a quina és la causa de la fatiga crònica, i centrar-ho, especialment, en el fet que l’origen d’aquest cansament pot ser causat per un virus, com ho és el de la fatiga post-Covid. Aquesta investigació forma part del programa de recerca científica en l’àmbit de la salut que es desenvolupa a la demarcació de Lleida i que compta amb el suport de l’Àrea de Salut de la Diputació de Lleida en col·laboració amb l’IRBLleida i la UdL. (Adjuntem l’enllaç de YouTube de la gravació completa de la roda de premsa:
https://www.youtube.com/watch?v=Uy2rbNVolxI). Lleida, 4 de març de 2021
