Els límits ètics del periodisme, a debat al Simposi sobre llibertat de premsa

La vicepresidenta de la Diputació de Lleida, Sandra Castro, ha participat en la inauguració de l’onzena edició d’aquest esdeveniment, organitzat pel Col·legi de Periodistes de Catalunya a Lleida i la UdL

La vicepresidenta de la Diputació de Lleida, Sandra Castro, ha participat aquest dimecres en la inauguració de l’11è Simposi sobre llibertat de premsa, que se celebra a la Sala Víctor Siurana del rectorat de la UdL, sota el títol ‘Els límits ètics del periodisme’, amb l’organització del Col·legi de Periodistes de Catalunya a Lleida i la UdL.

Castro ha compartit taula amb la vicerectora de Cultura de la Universitat de Lleida, Núria Casado; el regidor de Joventut, Educació, Ocupació, Festes i Tradicions de la Paeria de Lleida, Xavier Blanco, i el degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya, Joan Maria Morros.

En la seva intervenció, ha assegurat que el periodisme “és una professió que té com a matèria primera la llibertat: la llibertat de preguntar, d’investigar, de contrastar, d’incomodar, d’explicar allò que el poder sovint preferiria deixar sota la catifa. Però precisament perquè la llibertat de premsa és tan valuosa, cal defensar-la de dues amenaces alhora: dels qui la volen retallar des de fora, i dels qui la malmeten des de dins fent passar per periodisme allò que no ho és”.

Ha parlat de l’amenaça que suposa aquells que parlen en nom del periodisme, quan la ciutadania els atorga, d’entrada, una presumpció de veracitat, “perquè roben el prestigi d’una professió imprescindible per vendre mercaderia tòxica”.

Ha acabat assegurant que “una societat sense periodisme lliure és una societat més cega. Però una societat sense periodisme ètic és una societat amb els ulls oberts davant d’un mirall trencat”.

Acte seguit, s’ha donat pas a la conferència inaugural a càrrec del periodista Carles Solà Serra, amb el tema ‘Quins límits ha de tenir el periodisme?’

La tarda ha continuat amb dues taules rodones. La primera portava per títol ‘El codi deontològic al dia: respostes als nous contextos informatius’, moderada per la periodista de Ràdio Rosselló, Laura Alcalde; amb el secretari general del Consell de la Informació de Catalunya-CIC, Josep Rovirosa;; l’advocada, del Consell de la Informació de Catalunya-CIC, Ana Maria Audera, i el periodista del País, Alfonso Congostrina.

La segona, intitulada ‘Periodisme en temps de desinformació: com vetllar pel compliment ètic’, moderada per la periodista de Ràdio Onda Cero, Núria Mora, ha comptat amb el periodista jubilat amb més de 60 anys de trajectòria, Roger Jiménez; la periodista corresponsal a l’Àfrica subsahariana, Gemma Parellada; la periodista i directora de l’ACN, Eva Arderius, i el periodista, historiador i director dels Estudis de Periodisme de la UPF, Marcel Mauri.

Lleida, 6 de maig de 2026